torsdag 18 augusti 2011

Visingsöborgen Näs

Nere vid södra udden på Visingsö hittar man ruinen efter Sveriges första kungaborg - Näs. Borgen, eller slottet, uppfördes i mitten av 1100-talet, och var tänkt som ett ointagbart fäste under fejderna mellan de Sverkerska och Erikska ätterna.
Visingsöborgen Näs

Läget, på en udde med utsikt åt alla håll är strategiskt valt, och då man räknade med att anfallen skulle komma från landsidan är försvarsmuren vänd mot norr. Under 11- och 1200-talen bodde och dog flera kungar här. Karl Sverkersson som blev mördad av Knut Eriksson som sedan tog över makten. Erik Knutsson dog av hetsig feber, Johan Sverkersson dog av sotdöden (död pga sjukdom), och Magnus Ladulås som dog av sjukdom. Som så många andra slott (och ruiner) jag besökt så har det använts som fängelse, och Näs gjorde det under Knut Erikssons dagar. 1318 brändes borgen ned i striderna mellan
Magnus Ladulås söner, och den har varit en ruin sedan dess!

Visingsöborgen Näs
Inför mitt första besök vid Näs hade jag hört så mycket om borgen så förväntningarna var ganska så stora... Att det var Sveriges första kungaborg. Att flera kungar har bott här och att i alla fall fyra av dem även dog här... Det är verkligen ett "måste" om man är på Visingsö... osv. Alltså var jag ju tvungen att trampa ner till södra udden för att ta en liten närmare titt och väl framme så blev jag faktiskt lite besviken. "Allt" som finns kvar är nån yttermur. Visst hade jag ju läst nånstans (säkert på jobbets hemsida) att en stor del av borgen har ätits upp av sjön, men jag hade nog ändå förväntat mej lite mer! Och nog kan man säga att Vättern ätit upp det mesta av borgen. Det finns en ingång som man gå igenom, men väl igenom den hittar man inget mer spännande än Vättern! På något sätt hade jag trots varningstexter förväntat mej något mer av borgen, exakt vad vet jag ju förstås inte!

På en informationstavla vid ruinen kan man läsa att slottet hade en s.k. privet (toalett) och att man fortfarande kan se "rännan" efter den. Men icke att jag hittade något som liknande en toalettränna... Men så när jag och syrran var nere vid Näs, för visst måste man ju se ruinen ändå, så hörde jag en barnfamilj prata om rännan och när de kikat klart så gick jag och syrran dit där dem varit och kikade lite. Och jag skulle aldrig någonsin kunna gissa mig till att detta var toalettresten. En liten "inskjutning" i muren... Och även om jag blev besviken över ruinen vid mitt första besök, så kan jag rekommendera ett besök där. För det är ett trevligt besöksmål. Jag måste sluta ha så höga förväntningar av allting helt enkelt!

Om du har läst böckerna om Arn och/eller sett filmerna om densamme, så vet du att det var just här som Knut Eriksson dödade Karl Sverkersson. Arn var ju med när det hände. Och om du inte har läst böckerna eller sett filmerna än så ber jag om ursäkt för att jag har avslöjat en liten del om vad som händer!
Toalettrännan!
Öppet/Tillgängligt: Året om
Hitta hit: Södra udden på Visingsö

Inga kommentarer: