söndag 7 augusti 2011

Nedraby kyrkoruin

Söder om Tomelilla hittar man ruinen efter Arvelunda-Nedraby kyrka. Kyrkan byggdes år 1250 i kalksten, i övergången mellan romansk och gotisk stil. Kyrkan bestod av ett långhus och rakt avslutat kor, i mitten av 1400-talet slogs valven, tornet och  vapenhuset i söder byggdes. Arvelunda socken, som i slutet av 1400-talet bytte namn till Nedraby socken var liten och fattig och under 1600-talet kunde man inte försörja en präst längre. Efter detta fick kyrkan förfalla, men det kyrkliga livet upphörde aldrig helt. Kyrkan är faktiskt inte avlyst, utan begravningar kan fortfarande förekomma här. Man har funnit krukskärvor och järnföremål från sen vikingatid eller tidig medeltid (ca 1000-1100 e.Kr), och detta visar att platsen nyttjats redan innan kyrkan byggdes.




Första gången jag var vid Nedraby kyrkoruin var en mulen och blåsig dag, och jag cyklade dit från Tomelilla. Jag visste inte riktigt hur långt det var att cykla, men tänkte att Skåne är ju platt så det är inga bekymmer, och jag behöver ändå ut och röra lite på mig. Men ack vad jag bedrog mig. Skåne är INTE platt, och absolut inte på Österlen. Efter den här cykelturen svor jag på att ALDRIG mer cykla på Österlen. Det höll nästan. En gång cyklade jag från Ystad till Tomelilla, även då svor jag på att aldrig mer cykla på Österlen. En annan gång cyklade jag mellan Tomelilla och Brösarp, och efter det har jag aldrig cyklat på Österlen. Det var till och med så illa att jag lämnade kvar cykeln i Brösarp och tog bussen hem och bad pappa ta med cykeln på bilen när de var på besök nästa gång. Fast det hände förstås att jag cyklade lite inne i Tomelilla...

Nu kom jag ju ifrån ämnet lite... Hursomhelst så har jag inget emot att besöka ruiner när det är halvkass väder. Det ger det liksom lite extra mystisk känsla. Fast det är ju som jag skrivit, självklart roligt att få bilder med blå himmel! Hur fick jag reda på den här kyrkoruinen? Tror bara att jag lusläste turistbyråns hemsida över sevärdheter, och så fick jag reda på den här ruinen, och blev så där lite lagom nyfiken! =)

Öppet/Tillgängligt: Året om

Hitta hit: Söder om Tomelilla, avtagsväg från väg 19 efter Benestad mot Allevad, Nedraby. Skyltat.

Inga kommentarer: