lördag 20 augusti 2011

Remmalag

Om det är något man förknippar med Visingsö med, så är det väl Remmalagen, hästskjustarna på ön? Ja det trodde jag i alla fall. Men det har visat sig att folk inte har en aning om vad Remmalag är, när vi på turistbyrån har svarat på frågan vad man kan/ska se och göra på Visingsö!

Jag premiäråkte dessa Remmalag först nu i somras, och jag tyckte att det var på tiden, framför allt med tanke på vart jag jobbar i sommar... Princip alla jag känner, åkte till Gränna och Visingsö på skolresa, och besökte då Andréemuseet, tittade på när man gjorde polkagrisar och åkte Remmalag på Visingsö. Förutom min klass då. Och varför vi aldrig gjorde denna resa, det vet jag inte!

Men, nu har även jag besökt Andréemuseet, nej förlåt mig, Grenna Museum, tittat på när man gör polkagrisar och varit på Visingsö och åkt Remmalag. Vad gäller Grenna Museum har jag inte bara besökt, jag har ju under våren och sommaren även guidat där!
Remmalag
Dessa hästskjutsar har funnits på ön i mer än 100 år, och det tog sin början i slutet av 1800-talet då ångbåtsrederierna började göra s.k. lustresor ut till Visingsö. Namnet Remmalag kommer från att man använde flakvagnar. Rem = ribba, la = flak, och därav namnet Remmala(g).

Utsikt från Remmalaget
Det finns flera turer att välja mellan, men den vanligaste turen är den s.k. Kumlabyturen, och den startar då vid hamnen på Visingsö, går förbi Visingsborgs slottsruin, genom ekskogen och upp till Kumlaby kyrka. Där gör turen ett stopp, och den som vill får gå upp i tornet på Kumlaby kyrka (20 kr), och sedan åker man tillbaka hamnen genom ekskogen. Den här turen tar ca 1 timma, och är i mina ögon alldeles lagom! Det finns även turer som går ner till Näs (södra udden) eller upp till Tempelgården på norra delen av Visingsö, men dessa krävs det förbokning alt. att det är minst 10 st som vill åka på den turen.

Det går även bra att boka ett remmalag med egen kusk för en tur på ön om man så önskar! En kul grej om man ska fira något och vill skjutsa gästerna till/från hamnen!
I väntan på återfärd...
Säsong: Högsäsongen är under sommarlovet!
Pris: Kumlabyturen kostar 75 kr för vuxen och 45 för barn.
Hitta hit: Utgår från hamnen på Visingsö

Inga kommentarer: