lördag 13 augusti 2011

SAAB Bilmuseum


I den staden där jag kommer ifrån och hör hemma, finns ett museum tillägnat bilmärket SAAB! Inte helt oväntat då man tillverkat SAAB sedan "urminnes" tider. Hur länge till, vet vi ju förstås inte. På SAAB Bilmuseum, eller SAAB Car Museum som det officiella namnet är, kan man se allt från URSAAB:en till framtidens SAAB:ar, och "allt" däremellan! Ja, här finns även SAAB:ar man inte visste har funnits. Eller jag hade ingen om dem i alla fall. =)

URSAAB:en. Som jag tycker är riktigt läcker!
Museet visar självklart några av sina rallybilar, och däribland ett par som Erik Carlsson "på taket" körde! För dig som undrar var smeknamnet kommer ifrån, så är det så enkelt som att SAAB:en emellanåt hamnade på taket när han körde rally!

Rallybilarna brukar locka mycket folk...

På de tidiga modellerna kan man tydligt se SAAB:s ursprung. Flygplanstillverkning. Kolla grillen på bilen!

En något annorlunda SAAB...

Jag ska med en gång erkänna att jag inte är någon jättefantast av bilar, men jag gillar ändå att besöka det här museet. Det kan kanske bero på att SAAB är en stor del av Trollhättans nutida historia, och att även om jag aldrig satt min fot på SAAB-fabriken, förutom vid sådana här familjedagar, så är det en del av mig. Många i min familj/släkt men även kompisar har jobbat/jobbar på SAAB. Det är liksom en del av Trollhättans själ. Jag tycker självklart det vore tråkigt om man tvingades lägga ner fabriken...

Om det är någon som funderar på vad SAAB egentligen betyder och inte orkar googla det så kan jag avslöja det här, det står för Svenska Aeroplans AktieBolaget, och man började alltså med flygplanstillverkning (1937). Bilar har man hållt på med sedan 1947, även om själva serieproduktionen inte kom igång förrän 1949.


En av de "senare" modellerna...


SAAB 900 Turbo!

Lite annorlunda cykelhållare!

Framtidens SAAB? Och om man kikar riktigt noga kan man ana Erik Carlsson på taket på bilden!

Mer information om museet, öppettider och priser hittar du här!

Hitta hit: SAAB Car Museum ligger i det s.k. NOHAB-området, strax söder om centrala Trollhättan. Och det är faktiskt här som SAAB började sin bana som flygplanstillverkare. Alltså är man tillbaka där allt började. Museet ligger granne med Turistbyrån, så det är bara att följa skyltarna mot Turistbyrån.


Inga kommentarer: