torsdag 11 augusti 2011

Domarringen i Hästevadet

Domarringen i Hästevadet, strax utanför Vargön, var länge ett "okänt" ställe för mig. Jag hade sedan "urminnes tider" sett skylten med sevärdhetskringla där vid vägen varje gång man susat förbi mellan Vargön och Hunneberg. Men jag har liksom aldrig stannat till, förrän ett par år sedan då jag gav mig tusan på att ta en liten närmare titt på den där domarringen!

Den här domarringen består av åtta resta stenar och står på en av två intilliggande gravhögar, och jag har för mej att jag läst nånstans att dessa gravhögar är en del av ett större gravfält, men att det mesta av detta gravfält har försvunnit i samband med att järnväg och väg har dragits fram! Man tror att domarringen här är från järnålderns första hälft, då detta är en vanlig gravtyp för just järnåldern.

Härifrån har man en fantastisk vy mot Hallebergs rasbranter och den s.k. Ättestupan, där det sägs att åldringarna förr i tiden (hur länge sedan vet jag förstås inte), "kastade" sig ut, då de inte längre var arbetsföra! Enligt sägnen sägs även detta (kring Ättestupan) vara platsen för Asatrons Valhall!

Det här är en sån där plats som jag tycker är lite kul att trampa omkring vid, för det är ju lite häftigt att järnålderns människor varit här och gått på samma ställe. Tyvärr har jag inte så många i min bekantskapskrets som tycker det är lika spännande med gamla gravfält, så oftast besöker jag dem alldeles ensam. Men vad gör det när allting kommer omkring?


Sten med inskription.
Öppet/Tillgängligt: Året om.

Hitta hit: Vägen mot Vänersnäs från Vargön, finns det en skylt med sevärdhetskringla, sväng vänster in på liten väg direkt efter denna skylt!

Inga kommentarer: