torsdag 22 september 2011

Runsten vid Velanda Gård

I Väne-Åsaka socken finns Trollhättans kommuns enda kända runsten! Och som vanligt så har jag åkt/kört förbi den där skylten vid 42:an söder om Väne Åsaka, eller Åsaka som vi Trollhättebor säger,x antal gånger, utan att för den skull bett den jag åker med, eller själv valt att köra in och titta lite närmare! Men när jag ändå var ute och for där häromdagen, så passade jag på att en gång för alla svänga av och därmed bocka för den på listan över fornminnen jag sett!

Det som gör runstenen intressant är texten. "Tyrvi reste stenen efter Ogmund, sin make, en mycket god tägn, Tor vige". Inskriften innehåller alltså en bön om att asaguden Tor ska beskydda stenen. Det här är mycket ovanligt på svenska runstenar. Stenen restes på 1000-talet e.Kr. men upptäcktes inte förrän 1912 i samband med att man skulle flytta en gärdesgård. Var den stått tidigare är okänt!

Självklart tyckte jag att det var lite pinsamt att stå och titta på runstenen då den står alldeles intill bostadshus! Jag försöker dock ruska av mig den här pinsamhetskänslan, för det är ju ingen som ska tala om för mig vad som är intressant att se eller inte...

Öppet/tillgängligt: Året runt.

Hitta hit: Ta RV 42 från Trollhättan mot Borås. Skylt vid Velanda Gård. När du svängt av 42:an ta till höger vid vägskälet. Här finns ingen skylt. Runstenen har du sedan på din vänstra sida. Visa hänsyn till de som bor i närheten!

Inga kommentarer: