måndag 19 september 2011

Agnestad kyrkoruin

När man kommer farandes på RV 47 mot Jönköping efter rondellen vid McDonalds i Falköping så står det en "Kyrkoruin" med en sevärdhetskringla på en skylt som visar in till höger. Det här är ännu ett sådant ställe som jag bara har farit förbi. Och varje gång jag farit förbi har jag tänkt att jag minsann ska kolla upp vad det är för en kyrkoruin. Men det har jag ju aldrig kommit ihåg att göra. Men, nu beslutade jag mig verkligen för att svänga av och ta en liten närmare titt.

När jag svängt av vägen och kör på en liten grusväg ser jag ganska snart en gammal skylt med STF:s logga på och så: "Agnestad kyrkoruin". Jag har då aldrig hört talas om denna kyrka, men så har jag inte heller läst på speciellt mycket om Falköping och dess sevärdheter!


Kyrkplatsen här anses vara en av de äldsta i Västergötland. Idag återstår bara murarna och de som man ännu kan se ska ha tillkommit på 1100-talet. Vid utgrävningar av platsen har man upptäckt att det varit kristna begravningar här före dessa murar uppfördes. Detta tyder på att det funnits en äldre kyrka på platsen! Agnestad kyrka har troligen övergivits under andra halvan av 1500-talet.


När jag närmar mig kyrkoruinen upptäcker jag till min stora att glädje, och förvåning att muren är rund! Agnestads kyrka har alltså varit en rundkyrka! Rundkyrkor är inte så vanliga i Sverige, man vet bara om ett dussintal kända och bara ett fåtal av dessa är bevarade. Kyrkan var Sveriges minsta rundkyrka och dess innermått ska ha varit 7 meter och murarna var 1,1 meter tjocka! Ca 10 km öster om Agnestad finns Falbygdens enda bevarade rundkyrka - Skörstorp. Och ni kan ju gissa vem som kommer lägga Skörstorps kyrka på listan över nya utflyktsmål!

Varför byggde man rundkyrkor? Förmodligen fungerade dessa kyrkor även som försvarsbyggnader. Och det är lättare att försvara en rund byggnad än en "fyrkantig" byggnad!


Öppet/tillgängligt: Året om

Hitta hit: RV 47 mellan Falköping och Jönköping. Strax efter rondellen vid McDonalds skyltat "Kyrkoruin".

Inga kommentarer: