lördag 17 september 2011

Sparlösastenen

Sparlösastenen i Vara kommun är en av Sveriges märkligaste runstenar, och då måste jag ju självklart dit och titta lite. Saken är den att jag har åkt förbi skylten med sevärdhetskringlan och som pekar mot Sparlösa och Sparlösastenen x antal gånger. Både under tiden som fotbollsspelare och vi nästan alla säsonger hade minst en match i Skaraborg, men även på väg till eller från Kalmar och Öland. Nu det sista har det ju även blivit ett par resor mellan Trollhättan och Gränna med. Men, jag har aldrig liksom svängt av "47:an" och tagit mej de 5 km för att ta en liten närmare titt. Men, så häromdagen, när jag körde till Gränna, så bestämde jag mig för att en gång för alla åka till Sparlösastenen. Den här gången hade jag ju ingen annan stackare att ta hänsyn till heller!

Sagt och gjort, när jag såg skylten med "kringlan" på så svängde jag av vänster och kom mer och mer ut på landet. Till slut så kom jag då fram till Sparlösa och kyrkan, där jag visste att stenen skulle finnas. Eller strax intill i alla fall. Väl framme ser jag som ett litet hus, och där innanför fönstren ser jag stenen. Första tanken är nu: säg inte att det är låst och jag inte kommer närmare än så här... För det är liksom min otur. Jag visste att den stod som i en byggnad, men jag trodde att det kanske var som i Rök (där jag förövrigt inte varit, men sett bilder) att man byggt ett tak över den bara. Men här hade man verkligen byggt ett hus runt om stenen. Jag hittade en dörr, och till min glädje så var den öppen. Smart drag tycker jag, för nu är stenen verkligen skyddad.

Men nu till själva stenen! Stenen är rest omkring år 800, och är unik genom sin bildframställning. Bilderna på Sparlösastenen är väldigt olika andra bilder på nordiska runstenar. Själva runorna består av både 16-typiga s.k. kortkvistrunor (rökrunor) och runor av äldre typ (urnordiska runor).
Sparlösastenen
Sparlösastenen
Sparlösastenen
Man vet inte om Sparlösastenen är ett historiskt eller juridiskt dokument, en poetisk skildring eller ett äreminne. Och bara det gör ju stenen lite spännande tycker jag. Den äldsta kända uppgiften om Sparlösastenen är en teckning från 1669. I denna teckning kan man se att stenen är inmurad i den medeltida kyrkans södra mur. Då den medeltida kyrkan revs och ersattes med den nuvarande kyrkan 1848 så murades den återigen in i kyrkan. Runstenen var då delad i två delar. 1937 beslutade man sig för att ta ut stenen från kyrkan, och då upptäckte man även ristningar på de partier som tidigare varit dolda. Man reste stenen på kyrkogården, men den var nära att förstöras av väder, vind och luftföroreningar. 1982 ställdes den upp på sin nuvarande plats i den specialbyggda utställningshallen!

Kyrkan som Sparlösastenen varit inmurad i.
Är man intresserad av fornnordisk historia, och har vägarna förbi, ska man självklart stanna till i Sparlösa för en liten närmare titt på runstenen. Men här finns inte så mycket mer. På sommaren finns här ett litet café som drivs av Sparlösa hembygdsförening.

Öppet: Året runt.
Entré: Fri entré, bidrag mottages gärna för fortsatt underhåll av stenen.
Hitta hit: Skyltat från väg 47 mellan Trollhättan och Falköping

Inga kommentarer: