onsdag 21 september 2011

Lagmansereds kyrkoruin

En solig septemberlördag tog jag bilen (läs syrrans bil) ut på en liten miniutflykt. Målet för dagen var eg. Vissla kvarn, söder om Åsaka i Trollhättans kommun. Men när jag kom farandes där på RV 42 blev jag lite osäker på vart jag skulle svänga av vägen. I min bok "Värt att se i Trollhättans kommun", står det att det är strax intill riksväg 42, söder om Velanda gård, och så är det en liten handmålad "karta", så jag visste på ett ungefär. När jag kommit till Velanda gård, som ligger alldeles söder om Åsaka, så såg jag en busshållplats där det stod "Vissla". Perfekt tänkte jag, och var på väg att göra vänstersvängen, när jag upptäckte att det var en mycket liten grusväg... Kan det verkligen vara här tänkte jag? Och det fanns ingen skylt som pekade dit där det stod Vissla. Så jag vågade helt enkelt inte svänga in där. Jag var helt övertygad om att jag skulle hamna på en liten bondgård eller nåt, och hur pinsamt skulle inte det vara att tvingas vända på gårdsplanen och bara köra därifrån. Istället valde jag att köra vidare på 42:an för att ta en liten närmare titt på Lagmansereds kyrkoruin, som jag visste ligger några kilometer därifrån!

Idag återstår bara resterna av den gamla kyrkan, i form av en till två meter höga murar. Men, det är tillräckligt för att jag ska vara nöjd. Lite jobbigare är det när resterna består av en liten knapp upphöjning i marken... Här ser man tydligt hur kyrkan en gång kan ha sett ut.

Det har med säkerhet funnits en kyrka här sedan medeltiden. Denna kyrka brändes ner av danskarna i den s.k. Brännefejden år 1612. 1639-47 återuppbyggdes kyrkan på initiativ av änkan Sidonia Grip. 1704 var dock elden framme igen, men 1752 byggdes kyrkan upp igen. Men inte heller den här kyrkobyggnaden klarade sig undan elden. Mitt under en pågående högmässa 1929 brann sockenkyrkan ner till grunden. Den här gången valde man att inte bygga upp kyrkan igen. Istället valde man att bygga en ny kyrka vid Boryd, ett par kilometer väster om den nedbrunna kyrkan, där den invigdes 1935.

På kyrkogården ligger flera ur ätten Silfverschiöld begravda. Inte så konstigt kanske med tanke på att Kobergs slott som sedan 1770-talet ägs av  familjen Silfverschiöld, ligger alldeles i närheten!




Öppet/tillgänglig: Året runt.

Hitta hit: Från Trollhättan, tag RV 42 riktning mot Borås. Några kilometer öster om Lagmansereds nuvarande kyrka når man ruinen via en liten avtagsväg från 42:an. Precis innan avtagsvägen är det en skylt: "Lagmansereds kyrkoruin".

Inga kommentarer: