lördag 28 maj 2016

Hakarps kyrka

Hakarps kyrka ligger strax utanför Huskvarna. Kyrkan invigdes 1694, men har fanns förmodligen en kyrka redan på medeltiden. Äldsta uppgiften om en kyrka här i Hakarp är från Gustav Vasas klockuppbörd från 1530, där den omnämns som en liten träkyrka.

Hakarps kyrka
Initiativtagare till en ny kyrka, var ägaren till Hakarps säteri, generaltullinspektören Nils Hägerflycht. 1693 gav Hägerflycht sin inspektor, Johan Olsson Stråhle i uppdrag att bygga en ny kyrka med hjälp av säteriets bönder, dagverkare och ökar. Den nya kyrkan byggdes utanpå den gamla, som användes under hela byggnadstiden. Första söndagen i advent år 1694 skedde den högtidliga invigningen av Hakarps nuvarande kyrka.

Hakarps kyrka
Det är en rosa korskyrka med väggar av sten. Korsmitten bär upp ett torn. Tornet är liksom takkonstruktionen av trä. Tornet har en spira med en förgylld tupp. Själva innertaket är plant, utom i mittsektionen där takhöjden är högre och bidrar till att ge rymd åt kyrkorummet.

Hakarps kyrka
Första gången jag besökte kyrkan var i januari 2007. Då gifte sig en kompis i den här kyrkan. På den tiden bodde jag ju nere i Skåne, och det var också där jag lärde känna min kompis. Så jag och en annan kompis åkte från Österlen (och Lund) upp till Hakarp, var med på själva vigseln och sedan körde vi tillbaka ner till Skåne samma dag. I samband med detta bröllopet, så visste jag att jag måste tillbaka någon gång. Jag måste få kika närmare på den här kyrkan med takmålningarna... Vad jag inte visste då var att jag fyra år senare faktiskt skulle hamna i Småland och i Gränna. Det dröjde dock ett tag innan jag trots allt besökte kyrkan igen. Nästa tillfälle var, tror jag för jag minns inte riktigt, var när jag var och lyssnade på ett föredrag av och med Dick Harrison.

Interiör, Hakarps kyrka
Men, så en ledig dag i oktober 2015, tog jag beslutet att ge mig ut på en promenad. Jag hade spanat in en runda som i en karta jag har, kallas för Kyrkrundan. Och vad passar väl mig bättre än en runda som kallas för just kyrkrundan? När jag väl kom fram till kyrkan så hade jag absolut inga förhoppningar alls att komma in. Jag menar, det här var ju ändå mitt i veckan i oktober? Men, jag såg andra människor gå in i kyrkan, och till slut tog jag mod till mig och frågade kyrkvaktmästarna om det var ok att gå in i kyrkan? Självklart var det det, enligt kyrkvaktmästarna. Så jag klev helt enkelt innanför dörrarna.

Interiör, Hakarps kyrka
Takmålningarna fångade såklart min uppmärksamhet. De är målade 1729 av konterfejaren Edvard Blom. Kyrkmålningarna hade inte bara ett dekorativt syfte utan också ett pedagogiskt. De skulle för en icke läskunnig allmoge illustrera Bibelns berättelser.

Målningarna i norra korsarmen (över kororgeln) föreställer skapelse- och frestelseberättelserna. Över korpartiet skildras i symbolisk form Jesu försoningsverk, i mitten av den treeniga Guden - Fader, Son och Ande (duvan), omgiven av änglar, som bär redskap tillhörande korsfästelsen.

Skapelse- och frestelseberättelserna
I takets mittparti avbildas den yttersta domen, enligt Matteus 25, där Kristus är domare.

Yttersta domen
I södra korsarmens målningar har Orm med vild fantasi velat uttrycka den yttersta konsekvensen av ett nej till Kristi erbjudande om förlåtelse och nytt liv. Ett liv utan Kristus är ett helvete. Men - i koret möter försoningen.

Flera djävlar på bild
Målningarna ovanför orgelläktaren skildrar uppståndelsen. Nedanför kullen med de tre korsen syns Hakarps gamla och nya och därintill skymtar Jerusalem med murverk och mäktiga byggnader.

Tittar man noga ser man bl.a. de tre korsen...
Predikstolen är snidad på 1630-talet och pryds bl.a. de fyra evangelisterna med sina symboler.

Predikstolen
Altaruppsatsen är från 1636 och liksom predikstolen inköpt från Eksjö kyrka. Motiven är huvudsakligen hämtade ur Jesu liv.

Altaruppsatsen
I Hakarps kyrka finns en dopängel från 1759, som sänks ner vid dopakten. Den ersatte en illa medfaren dopfunt av sandsten.

Dopängeln
På en vägg hänger Nils Hägerflychts begravningsvapen (död 1702), ni vet han som var initiativtagare till kyrkan. Intill Hägerflychts begravningsvapen hänger Lejonstenska och Liljebergska vapensköldar.

Nils Hägerflychts begravningsvapen
I kyrkan kan fortfarande se den medeltida dopfunten i sandsten, som blev ersatt av dopängeln 1759. Dopfunten har en biskop med kräkla avbildad. Men, det som gör den speciell är att biskopen är barhuvad...

Den gamla dopfunten
Intill den gamla dopfunten finns det brädor som man hittade på vinden i samband med den senaste renoveringen av kyrkan samt en gammal dörr. Minns dock inte hur gammal dörren är, eller vart den suttit.

Gammal dörr och bräda
Utsmyckningar

Kyrkorummet, sett lite från ovan
Kyrkan har en fristående klockstapel som uppfördes 1747. Klockstapeln har tre klockor, varav två är medeltida.

Klockstapeln
Klockstapeln
På kyrkogården kan man se gamla gravstenar som ställts upp och skyddas av ett tak.

Skyddade gravstenar
Skyddade gravstenar
Till minne av de som är begravda
på Hakarps kyrkogård
Fina gjutjärnskors. Tittar man noga skymtar
Hakarps säteri fram långt borta i bilden.
Det här är en kyrka jag rekommenderar alla att besöka! Miljön runt kyrkan är också underbar, med Hakarps säteri, kyrkskolan och hembygdsgården i närheten.

Hitta hit: Från E4:an, sväng av mot Huskvarna, tag sedan väg 132 mot Aneby (Ådalsvägen). Kör mot Hakarp vid rondellen.

Senast besöksdatum: 15 oktober 2015

Inga kommentarer: