fredag 27 maj 2016

Boeryds gravfält

För ett par veckor sedan anordnade Länsmuseet i Jönköping en kulturvandring på Boeryds gravfält utanför Jönköping. Detta var förstås något som jag vill hänga med på, men visste att jag skulle få svårt att ta mig dit, då jag inte har någon bil. Så jag slängde helt sonika ut en mailförfrågan till min fornminneskunskapsgrupp och frågade om någon annan tänkt gå. Och det var det minsann.

Innan min fornminneskunskapskurs hade jag faktiskt aldrig hört talas om detta gravfält, men i och med att vi skulle ut på en utflykt så fick jag upp ögonen på det här gravfältet då det var med som förslag. Vi valde dock bort detta gravfältet till förmån för Fagertofta gravfält utanför Nässjö.


Boeryds gravfält ligger en bit utanför Taberg söder om Jönköping. Gravfältet består faktiskt av två gravfält som troligen är över 1 500 år gamla. Här finns två treuddar, en stensättning, resta stenar och 19 domarringar!


Treuddarna ligger närmast vägen och övriga gravar återfinns bland tallarna i skogen. För den oinvigde kan dessa stensättningar se ut som att det bara står massa stenar huller om buller där i skogen, men går man lite närmare och kikar så ser man snart att många av dem är uppförda i ringar.
Det var en duktig arkeolog från länsmuseet som höll i denna kulturvandring och utöver att han berättade om detta gravfältet, berättade han om andra gravfält från samma tid och vad man hittat vid olika utgrävningar av sådana här gravfält.

En av treuddarna



Det var en trevlig vandring, även om det var lite mycket bara stå still i början. Eller så var det bara jag som var trött i fötter och ben efter att redan ha stått upp ett helt arbetspass då jag var på Elmia i samband med en mässa.

Besöksdatum: 11 maj 2016


Hitta hit: Från Tabergs centrum, kör västerut  mot Angerdshestra. Efter 3 km kommer man till ett vägskäl som bl.a. leder till Sandseryd. Fortsätt mot Angerdshestra. Efter 200 meter finns en parkeringsplats på höger sida. Det finns en skylt med texten "Fornlämning" På alldeles innan parkeringen.

Inga kommentarer: