onsdag 25 maj 2016

Den stora Amsterdamresan 2016, dag 8. Greven-Schleswig.

På den åttonde dagen var det dags att lämna Greven och fortsätta vår resa hem mot Sverige. Vi åkte "direkt" till Schleswig utan några direkta stopp, förutom att tanka och käka lunch. Så jag har inte så mycket spännande att berätta om timmarna på vägarna. Vi passerade Hamburg och var beredda på rejäla köer, men det flöt på bra.

Vi kom fram till ett soligt Schleswig, och hade inga problem att hitta vår ställplats, som syrran spanat in sedan tidigare. Vi visste att det var en populär ställplats så vi höll tummarna för att det skulle finnas en plats. Men, det såg kört ut. Vi körde runt hela ställplatsen utan att hitta en ledig plats. Men, precis när vi var på väg ut igen så såg vi två rutor utmed servicebyggnaden. Vi var osäkra på om man fick stå där, men tog beslutet att ställa oss där tillfälligt, och sedan stegade jag och syrran iväg till gästhamnskontoret där man betalar för sin plats för att kolla om det är ok att stå där. Och, det var det! Vi var mycket nöjda med det svaret, för vi hade ingen lust att åka vidare och dessutom behöva leta upp någon annan ställplats.

Infarten till ställplatsen. Vår husbil skymtar till vänster.
Del av ställplatsen. Fotad på kvällskvisten...
Lagom till att jag och syrran kom tillbaka till husbilen var det en man som kom fram till mig och sade att det faktiskt var en husbil som lämnat medans vi var iväg. Han hade försökt få kontakt med C, men C hade inte sett honom. Och med kontakt menar jag att han hade vinkat på honom... Vi bytte genast plats och när vi kopplat in elen så var det bara slappa i solen som gällde. För vissa. Syrran var glassugen, och "beordrade" mig och C att gå och köpa glass! Vi var inte de enda som var glassugna denna dag om jag säger som så.

Syrran och C njuter i solen!
Gästhamnen i Schleswig. Tänk att ha sin husbil på den här raden...
Vi var alla tre nyfikna på Schleswig och ställplatsen ligger väldigt centralt så självklart blev det en promenad in till centrum. Schleswig har gamla anor, och redan på 700-talet fanns här en handelsplats. Hedeby som platsen hette låg strax söder om dagens Schleswig, och det var våra danska vikingar som anlade den. Om jag kommer tillbaka till Schleswig vill jag gärna besöka Hedeby där det idag finns ett vikingamuseum bl.a. med rekonstruerade hus! Hedeby var faktiskt Nordens viktigaste handelsplats under 700- och 800-talen. På 900-talet flyttade man handelsplatsen till dagens Schleswig.

Vi började med att promenera lite i gamla delarna av Schleswig, och när vi gick där på gatorna och kikade på de gamla husen slog det mig att de här delarna av norra Tyskland varit danskt under en lång tid. På alla de hus med informationsskyltar så var infotexten på tyska och danska. Självklart visste jag att norra Tyskland varit danskt, men jag har liksom inte tänkt på i vilken utsträckning!

Gamla stan.
Gamla stan
Gamla stan
På vår promenad såg vi bl.a. rådhuset som liksom är sammanbyggt med ett gammalt gråbrödrakloster. Klostret grundades 1234, och var tillsammans med Viborg och Ribe ett av de största franciskanerklostren i Danmark. Någon fakta om Rådhuset har jag inte lyckats snoka reda på. Tyvärr.

Rådhuset, med gråbrödraklostret
Gråbrödraklostret
Torget vid Rådhuset.
I vanliga fall när jag är ute och promenerar så brukar jag fotografera skylten (om det finns någon sådan) vid sevärdheten, på så sätt kan jag ju när jag kommer hem läsa lite mer om sevärdheten. Men, denna gången gjorde jag inte det. Jag tänkte att det skulle inte vara något problem att hitta informationen på nätet. Men, tyvärr har jag gått bet! Så därför får det bara bli bilder utan någon infotext... Jag orkar inte ta mig till något bibliotek heller för att se om det kanske står något i någon resehandbok, så det får bli så här den här gången...

Gamla stan
Gamla stan
Hur som helst, på vår väg in mot centrum med butiker och restauranger så passerade vi S:t Petri Dom. Redan 984 blev Schleswig danskt biskopssäte. På danska heter staden förresten Slesvig. På 900-talet byggdes en enkel domkyrka. 1134 lades grunden för en stor domkyrka. Kyrkan har byggts om och till under århundradena till dagens treskeppiga hallkyrka. Kyrkans nuvarande utseende med det nygotiska västtornet fick kyrkan 1894, sedan kejsaren Wilhelm II önskat detta.

S:t Petri Dom
S:t Petri Dom
Efter lite velande så hittade vi till shoppinggatan, och vi hann in i några butiker innan de stängde. Jag fick faktiskt köpt mig en fin scarf. Innan vi gick tillbaka till husbilen så letade vi upp en restaurang för att få lite mat i oss. Vi hann även in i en affär för lite påfyllning av frukostgrejer och snacks!

Del av gågatan i centrum
Korsvirkeshus i centrum
Hus som fångade min uppmärksamhet!
Ännu ett hus som fångade min uppmärksamhet.
Förmodligen var det portiken som pockade på mig...
Lite mer hus bara...
Samma hus som tre bilder upp, fast i en annan vinkel..
Schleswig var en mycket trevlig bekantskap. Jag hade inte förväntat mig en stad med denna rika historia och fina bevarade hus. Hit måste jag tillbaka. Det finns så mycket som jag inte hann upptäcka. Som Johannesklostret, Vikingamuseet, Gottorfs slott och barockträdgården... Jag skulle gärna vilja komma in i Domkyrkan med...

Inga kommentarer: