måndag 16 maj 2016

Den stora Amsterdamresan 2016, dag 2. Korsör-Bremerhaven

Dag två på vårt husbilsäventyr, började med frukost, dusch och tömning av toatank innan vi checkade ut från campingen och styrde mot Stora Bältbron som förbinder Själland och Fyn med varandra. Vi tog oss igenom betalstationen körde över den knappt 13,5 kilometer långa bron. Vi körde sedan igenom hela Fyn innan vi tog den 1,7 km långa Lilla Bältbron till Jylland.

Stora Bältbron skymtar bakom vår husbil.
Stora Bältbron
Lilla Bältbron
Vi fortsatte vår resa söderut och stannade inte förrän på andra sidan tyska gränsen. Det som lockade var Scandinavian Park i Flensburg. Eller det ligger egentligen i Handewitt. Scandinavian Park är en av alla de gränshandlar som finns i norra Tyskland.

Scandinavian Park, shoppingcenter
Det blev ingen jätteshopping, men lite öl och cider blev det i alla fall. Efter att vi handlat klart passade vi på att köpa lunch på det fashionabla Burger King. Mätta och belåtna for vi vidare söderut och vid Stade ungefär tog vi en färja över Elbe.

Floden Elbe

En av båtarna som går över floden Elbe
Den här färjeturen tog ca 20 minuter. När vi kommit över på andra sidan av Elbe fortsatte vi mot dagens övernattning, en ställplats i Bremerhaven. Ska jag vara ärlig så hade jag inte hört talas om Bremerhaven tidigare, men min gissning var att staden grundades som Bremens hamnstad, och vid en snabb googling så kan jag bara konstatera att så är fallet.
Ställplatsen i Bremerhaven
Det var inga större problem att hitta till ställplatsen som ligger vid slussen i Bremerhaven, men den såg fullbelagd. Som tur var så fanns det två platser lediga, och då var vi snabba att lägga beslag på en av dessa. Efter att ha lyckats betalat avgiften, parkeringsautomaten, så begav vi oss in mot city, vi var alla tre hungriga, samtidigt som vi behövde röra lite på oss. Till slut hittade vi en restaurang som passade oss alla tre. Mätta och trötta traskade vi tillbaka till husbilen för lite yatzy.

Bremerhaven

Den "stora kyrkan" i Bremerhaven
Efter att ha bevittnad en ljuvlig solnedgång kröp vi ner i våra sängar i husbilen och en liten stund efter att jag somnat så hör jag hur det börjar smälla. Det visar sig att man i Bremerhaven firar Valborg med fyrverkeri!