söndag 15 maj 2016

Den stora Amsterdamresan 2016, dag 1. Trollhättan-Korsör

2016 års stora husbilsresa, som jag hade den stora förmånen att hänga med på, gick till Amsterdam. De tre musketörerna, jag, syrran och syrrans C var iväg 10 dagar och det blev ca 300 mil på vägarna.
Vår husbilsresa till Amsterdam började i Trollhättan där jag och C hämtade upp syrran på hennes jobb. Vi kom dock inte så långt innan dagens första stopp. Det blev på Edsborgs parkering. Det var nämligen läge att käka lite lunch innan vi for söderut. Och vad är väl en bättre inledning på årets husbilsäventyr än en hederlig kebabtallrik?
När vi var mätta och belåtna tog vi ”45:an” söderut, men vi kom inte långt förrän GPS:en började krångla. Det var väl i mina ögon inget att bråka om just då, jag antog att vi faktiskt skulle hitta ner till Malmö och Öresundsbron utan någon GPS. Och då vi även hade hederlig karta med oss så var jag inte speciellt orolig för att vi inte skulle hitta till vår camping i Danmark. Men, jag är helt med på att det är bra att ha en fungerande GPS när man ska yra på helt okända vägar… Det blev i alla fall ett stopp i Lilla Edet där syrran och C försökte få ordning på GPS:en.
Hur det än gick med den saken så fortsatte vi söderut, jag somnade någonstans vid Göteborg och sov sedan gott fram till Halmstad ungefär. I, eller mer strax utanför, Laholm blev det ett stopp för tacosåsinköp, milkshakeinköp, toabesök, och som det även visade sig, BH-, samt cheeseburgarinköp…
Vi är på väg söderut, och vi har Hallandsåsen framför oss...
Turen gick sedan ner till Malmö där vi tankade husbilen och satte fast transpondern för Öresundsbron och Stora Bältbron, innan vi då tog sikte mot Danmark.
Själva Öresundsbron, eller Öresundsförbindelsen som det egentligen heter är 15,9 km lång och består av både bro och tunnel. Själva bron är 7,8 km och tunneln är omkring 4 km lång. Under själva vägdelen går en dubbelspårig järnväg.
Öresundsbron

Öresundsbron, tunneln.
Jag är inte så överförtjust i vare sig broar eller tunnlar faktiskt, men just den här förbindelsen går bra. Jag har åkt den så pass många gånger att jag vant mig vid den helt enkelt.
Färden genom Själland gick bra, men när vi närmade oss Korsör där vi skulle bo, så blev det mer köer och det var även stillastående en längre stund, kändes det som i alla fall. Då vi skulle komma efter att campingens reception stängt, vi hade ju tiden på GPS:en, så fick jag ringa till campingen, inte en, utan två gånger. Väl framme vid campingen och vid incheckningen fick vi veta att det var hästar på vägen. Då är det ju inte så konstigt att det blir stopp på motorvägen.

Husbilen är på plats på campingen.
Vår husbil glimtar där någonstans bakom ett av campingens
servicehus.
Det blev en lugn kväll för oss i husbilen och det blev tacos, denna fredag till ära. Från campingen och husbilen hade vi en fin utsikt över Stora Bältbron.
Stora Bältbron
Ett försök att fota Stora Bältbron upplyst i mörkret.

Inga kommentarer: