onsdag 18 maj 2016

Den stora Amsterdamresan 2016, dag 5. Amsterdam (dag 1).

Dag 5 på vår stora Amsterdamresa var det dags för oss att upptäcka just Amsterdam. Syrran hade luskat reda på att det går en gratisfärja ca 15-20 min promenad från campingen där vi bodde och rätt in till centralstationen. Inte långt från campingen går det även två bussar in mot centrum, men vi ville alla tre testa färjan. Så efter en liten minisovmorgon så började vi traska ner till kajen. Jag tyckte det tog en hel evighet innan vi var framme... Men, till slut var vi på plats. Vi fick vänta ca 10 min innan färjan avgick, och ytterligare knappt 10 min senare var vi på Amsterdam Centralstation.
Färjan som tog oss från "Amsterdam Noord" till centralstationen
Färjan som tog oss till centralstationen
Vi började med att gå till turistbyrån, och efter visst velande så hade vi köpt varsitt I AMsterdamkort som gällde i 48 timmar. Det här kortet gav oss tillgång till lokaltrafiken (inte all, men nästan), fri entré eller rabatt till många museer, rabatt på restauranger och så vidare.

Vi hade redan hemmavid tagit beslutet att åka en kanaltur bland det första vi gjorde, så efter att ha införskaffat våra Amsterdamkort så letade vi upp en kanaltur som ingick i kortet. Förutom att man får se många av Amsterdams sevärdheter, så får man information om platserna man åker förbi samt en liten historielektion! Visste du t.ex. att Amsterdams kanalsystem är större/längre Venedigs? Amsterdams kanalsystem är 75 km långt (enligt en guidebok jag hade, men om jag inte missminner mig så sade man på turen att det var ca 100 km...). Kanalsystemet började byggas på 1600-talet, men har genom århundradena utvidgats allteftersom staden växt. Kanalsystemet är så speciellt att det sedan 2010 är upptaget på UNESCO:s Världsarvslista.

Den kända I amsterdamskylten, finns inte bara utanför
Rijksmuseum
Det är det lilla huset på bilden som är det intressanta...
Om jag inte missminner mig så har Rembrandt
ritat denna fd slussbostad...
Enligt guiderösten på båtturen ska man här se 7 broar på rad...
Copyright: Jenny Karlsson
Husbåtar...
Efter turen som tog ca en timma, var det dags att leta upp någonstans att äta. Vi hittade ett ställe där vi slog oss ned, och det blev pizza till lunch.

Mätta och belåtna gav vi oss sedan vidare ut på Amsterdams gator. Vi hade siktat in oss på ett hus där det fanns en lönnkyrka. Eller fanns och fanns, kyrkan är kvar i huset än idag, men idag är det ett museum. För att ta oss från restaurangen mot museet gick vi igenom en del av Red Light District. Det gick säkert andra vägar, men vi ville ta den kortaste vägen.

Den här lönnkyrkan har sin bakgrund i det faktum att Amsterdam övergick från katolicismen till protestantismen, eller rättare sagt kalvinismen. Amsterdam stod ändå emot länge innan man gick över... I och med att staden nu var protestantisk så förbjöds alla andra religioner, även katolicismen. Flera katolska kyrkor gjordes om till protestantiska. Men, kalvinisterna var ändå hyfsat toleranta. Man tillät nämligen bl.a. katolikerna att utöva sin religion, så länge man inte gjorde det offentligt. Så runt om i Amsterdam uppfördes lönnkyrkor i palatsen.

Museum Ons' Lievre Heer Op Solder (vår käre herre på vinden) var platsen dit kvarterens katoliker kom mellan 1663 och 1887, då St Nicolaaskerk uppfördes. Huset som lönnkyrkan finns och fanns i, uppfördes 1661 åt Jan Hartman, en katolsk köpman. Han byggde ihop sin vind med två mindre hus på baksidan för att kunna skapa lönnkyrkan, som faktiskt byggdes ut omkring 1735.

Huset till vänster i bild är kanalhuset där lönnkyrkan finns.
Lönnkyrkan
Idag är hela huset ett museum, med en relativt orörd interiör, vilket gör att man får en känsla för hur ett köpmanshus på 1600-talet var inrett... Jag rekommenderar verkligen ett besök här. För min del var det ju själva kyrkan som lockade, men det var samtidigt väldigt intressant att få se resten av huset.
Innan besöket var jag helt övertygad om att det här verkligen var en lönnkyrka som ingen kände till. Ja förutom de som regelbundet besökte den förstås. Riktigt så var det ju inte... Men, det gör det inte mindre häftigt för det!

Ni som följer den här bloggen, vet ju att jag är svag för just kyrkor, och då vi var väldigt nära Ouede Kerk (gamla kyrkan) så var det dit vi styrde stegen efter en god fika på museets café.

Ouede Kerk (gamla kyrkan) är ett av Amsterdams äldsta monument. Ja, till och med det äldsta enligt en av mina guideböcker. På platsen där dagens kyrka låg det redan på 1200-talet ett träkapell. Detta kapell förstördes inte helt överraskande av en eldsvåda. På 1300-talet uppförde man en ny kyrka, i sten. Denna kyrka växte med tiden till en gotisk basilika. Interiören är stram, de katolska skatterna revs ut under bildstormen 1566. Kyrkan hittar du i hjärtat av "Red Light District". Även om mycket försvann i samband med bildstormen så finns det mycket att se och upptäcka inne i kyrkan. Här finns t.ex. utsökt målat glas, sällsynta takmålningar och en världsberömd orgel. Kyrkan är invigd åt S:t Nicolaus, stadens skyddshelgon.

Ouede Kerk
Efter besöket här inne promenerade vi bort mot Damtorget, som är lite av Amsterdams hjärta, är ett av Europas största torg. Men innan vi kom till Damtorget så hamnade vi bakom en grupp (med guide), som gick in i en smal gränd. Dumma jag trodde att det här var någon mycket smal gränd a'la Mårten Trotzigs gränd i Stockholm. Så vi klev in där i gränden, efter den där gruppen. Det visade sig vara en av de gränder/gator där flickorna står i sina skyltfönster...

På väg, rätt in i Red Light District...
Till slut kom vi i alla fall fram till Damtorget. Här finns t.ex. Koninklijk Paleis, ett kungligt slott från 1650-talet, och Nieuwe Kerk (nya kyrkan), men även andra sevärdheter som Madame Tussauds... Vi promenerade lite utmed en shoppinggata, för vi kan ju inte bara spana in kyrkor hela tiden... ;-)

Damtorget
Efter att ha spatserat en del i Amsterdam så var vi nu både trötta och hungriga, så när vi hittade en argentinsk restaurang inte så jättelångt från Damtorget, som inte var hutlöst dyr så slog vi till. När vi ätit upp vår mat och fått lite energi tog vi en spårvagn tillbaka till Centralstationen.

Amsterdams centralstation.
Vi tog färjan tillbaka till norra delen av Amsterdam, och började vår promenad tillbaka till campingen. På vår väg tillbaka till campingen passade vi på att handla lite frukostgrejer och chips...
Det blev en lugn och stillsam kväll i husbilen på campingen. Jag tror det inte bara var jag som var helt slut!

Det kommer två separata inlägg om Oude Kerk och lönnkyrkan...