fredag 22 juni 2012

Utgrävningarna av Jönköpings slott

För lite drygt en vecka sedan bloggade jag om Jönköpings slott. Och i samband med att jag letade efter fakta om slottet så fick jag reda på att man faktiskt håller på och gör en utgrävning i Jönköping, för att få veta mer om slottet! Och inte nog med det, man har allmänna visningar av utgrävningen onsdagar i juni klockan 12.00 och 18.00.

Och tänk vilken tur att jag råkade vara ledig i onsdags, så jag såg självklart till att åka in till Jönköping för att delta. Inte själva utgrävningen naturligtvis, men guidningen. Och de här visningarna verkar vara populära. Jag trodde i min enfald att det kanske skulle vara jag och någon mer. Men jag tror nog vi var ungefär 20 personer i alla åldrar!

Murrester
Arkeologen från Jönköpings Läns Museum började med att säga att det här är Sveriges mest bortglömda slott. No shit tänkte jag! Vilket är konstigt eftersom det tillsammans med Älvsborgs fästning och Kalmar Slott var det viktigaste fästet mot fienden i söder, dansken!

Nu ska jag försöka att inte upprepa det jag bloggade om förra gången, men vi fick i alla fall veta att de äldsta delarna av Jönköpings slott hör från ett franciskanerkloster som grundades 1283, förmodligen av Magnus Ladulås. När Gustav Vasa kört ut munkarna från klostret på 1500-talet så gjorde han vissa ombyggnader. Slottet/fästningen har inte satts i brand en gång, utan flera gånger under historiens lopp.

Tittar man noga ser man en träbalk,
där gick strandlinjen på 1300-talet!
Under 1800-talet så rev man delar av vallarna och slottet då båttrafiken ökade på Vättern och Munksjön. Man behövde nånstans att lägga till och lasta på och av... Ja sedan kom ju järnvägen, och då rev man resten, och sedan dess så har slottet varit helt borta! Det har legat dolt i 140 år, men är nu åter i ljuset. För ett litet tag i alla fall. För när utgrävningarna är klara så ska ruinerna täckas över. För här ska byggas bostäder, park och parkeringshus! Man ska dock fortfarande kunna se några av ruinerna genom "skyltfönster"! I parken ska man även rekonstruera ett par vallar för att man ska få en känsla av det gamla slottet.

Murrester
På den här visningen så fick jag veta att det faktiskt var en del protester mot att slottet (det som fanns kvar) skulle rivas! Så sent som mitten på 1800-talet så fanns det rejäla vallar kvar som dominerade stadsbilden. En av dem som protesterade mot rivningen var Viktor Rydberg.

Arkeologen som berättade om utgrävningarna
Jag var faktiskt lite förvånad över själva utgrävningsplatsen, för jag visste ju att resterna av slottet fanns någonstans under marken i Rådhusparken, men fick veta att hela slottsområdet var på 10 hektar! Eller från Munksjöbron till Hamnparken, och bort till Per Brahegymnasiet!

Jag log även för mig själv när arkeologen visade en bild på hur slottet såg ut en gång i tiden och han säger: "tänk er Vadstena slott". Det var ju precis det jag sade jag stod i Hamnparken förra veckan och kikade på den där lilla modellen över slottet. Fast å andra sidan är det inte så svårt att känna igen ett Vasaslott!

Vattenfylld utgrävning
Här finns mer information om Jönköpings slott: Jönköpings Läns Museum


Hamnstationen.
En av orsakerna till att slottet revs.
Hitta hit: Centrala Jönköping. Vid Länsstyrelsen, mot Munksjön. Men det gäller att snabba på. De allmänna visningar pågår juni ut, onsdagar klockan 12.00 och 18.00. Utgrävningarna kommer pågå några veckor till.

Tillgängligt: Under de allmänna visningarna...

Inga kommentarer: