tisdag 12 juni 2012

Abisko

Det här inlägget dedikerar jag till min kära syster som just nu håller på att planera en underbar Sverigeresa med sin sambo nu i sommar. Hon bad mig skriva upp lite platser de "måste" besöka på deras resa. Och varför inte presentera några av dem här på bloggen?

Så jag börjar med att säga till min syster och hennes sambo, ni måste ta er till Abisko! Men, då jag vet att ni ändå ska upp till Kiruna så är det ju bara en liten detour om man säger så. Inte ens 100 km är det mellan Kiruna och Abisko!


Utsikt från bussfönstret, på väg till Abisko

Jag har faktiskt haft turen att få besöka Abisko inte mindre än två gånger under loppet av 8 månader. Första gången var i samband med TK11:s stora Sverigeresa i september 2007, andra gången var i samband med TK12:s stora Sverigeresa i maj 2008. Första gången så var jag där med min klass från Tomelilla Turismutbildning, andra gången var jag med som assistent när klassen efter min åkte på sin stora Sverigeresa!

Första gången jag var där så var det en helt fantastisk höstdag. Färgerna här uppe var helt fantastiska, och kontrasten med snön på topparna, var mer än vi räknat med.

Här finns Abisko Turiststation, med vandrarhem och restaurang. Här startar, eller slutar, Kungsleden, och vintertid så åker man skidor ner för Nuolja. Sommartid tar man linbanan upp på toppen och njuter av den magnifika utsikten. Och härifrån har man en underbar vy över Lapporten!

När jag var i Abisko den där underbara klara höstdagen, så valde jag faktiskt INTE att ta linbanan upp på Nuolja, som större delen av klassen gjorde. Nej, jag vill hellre kunna "skryta" med att jag vandrat på Kungsleden. Jag var säkert även för snål för att betala, vad det nu var för löjlig summa det handlade om. Så här i efterhand ångrar jag faktiskt inte mitt val.

Porten till Kungsleden

På promenad på Kungsleden
Vi gick inte så vidare värst långt längs Kungsleden, men det behövdes inte. Vi var liksom nöjda ändå. För min del var det bara att få ha vandrat lite på klassiska Kungsleden belöning nog. Och att se Abiskojâkka flyta fram var en lisa för själen.

Abiskojâkka

Abiskojâkka

Abiskojâkka
Då jag valde att inte ta linbanan upp till toppen av Nuolja så fick jag "nöja" mej med att njuta av utsikten mot Lapporten från parkeringen vid Abisko Turiststation. Men, tro mej, jag är nöjd med den!
Lapporten
Lapporten är väl ett av de mest kända vyerna från Lappland, ja kanske ett av Sveriges mest avbildade motiv! Och det är inte så svårt att förstå. Det är något med den här silhuetten.
Lapporten
Andra gången jag var här uppe så var det i maj, och islossningen hade precis börjat. Den här gången hade vi en övernattning på Abisko Turiststation, och bilden under visar vyn jag hade från mitt fönster. Inte helt fel att somna och vakna upp till om man säger så!

Lapporten sett från Abisko Turiststation
Hitta hit: 96 km nv om Kiruna enligt "Värt att se i Sverige - en reseguide".

Inga kommentarer: