tisdag 12 juni 2012

Riksgränsen

Här kommer ett litet inlägg tillägnat min kära syster. När ni ändå är uppe i Kirunatrakten och kör så ska ni självklart ta den lilla "omvägen" till Riksgränsen. Bara för att ni liksom då kan bocka av Norge på er lilla Sverigeresa!

Här ligger världens nordligaste skidort, som faktiskt erbjuder skidåkning till efter midsommar!


Jag vid Riksgränsen
Och för dig kära syster som ju fullkomligt älskar vatten, så "måste" ni ju stanna till vid Silverfallet i Björkliden på er väg till eller från Riksgränsen. Det ligger liksom ändå längs vägen mellan Abisko och Riksgränsen. Det ska faktiskt till och med finnas en bred stig "längs med fallet ner till Torne Träsk! När jag var där så var det ju fortfarande lite snö kvar, och om vi var på nån stig och gick det minns jag inte! ;) Jag minns bara att det var halt som attan att ta sig upp...

Hur hög fallhöjden är vet jag faktiskt inte, men det kanske ni kan ta reda på! ;) Och som onödigt vetande kan jag då tala om för er att här i Björkliden finns Sveriges nordligaste golfbana.

Silverfallet, Björkliden, innan isen släppt!

Utsikt mot Torne Träsk
Hitta hit: Björkliden ca 10 km nordost om Abisko. Riksgränsen ca 30 km väster om Abisko.

Inga kommentarer: