tisdag 26 juni 2012

Jamtli

Ingången till Jamtli

När/Om ni är i Östersund/på Frösön, bör ni försöka klämma in ett besök på Jamtli - Jämtlands Läns Museum. Här finns både ett inomhusmuseum och utomhusmuseum (friluftsmuseum).
Här på Jamtli får man lära sig om Jämtlands och Härjedalens kulturhistoria,men även om Storsjöodjuret. Bland annat finns här olika fångstredskap för att fånga den rackarn... Museets klenoder är de tusenåriga Överhogdalsbonaderna, Sveriges svar på Bayeuxtapeten, som du kanske minns kära syster från vårt besök i Battle (Hastings) kära syster!
För dig som inte vet vad Bayeuxtapeten är, så kan jag berätta att det är en textil som skildrar slaget vid Hastings 1066...
På Friluftsmuseet som också finns på området finns ett 60-tal byggnader från Jämtland och Härjedalen. Tyvärr har jag inte varit där själv. Vid de båda tillfällen som jag varit på Jamtli, så har vi enbart hunnit med inomhusdelen!
Som jag minns det så får man inte fota överallt inne på museet,
dessutom måste det vara utan blixt.
Därför har jag inte så många bilder härifrån
Hitta hit: Jamtli ligger strax utanför Östersund centrum, en promenad från centrum tar ca 15 minuter. Det finns parkeringsplatser intill museet.
Tillgängligt: Ja.

Öppet: Året om.

Inga kommentarer: