lördag 23 juni 2012

Mora

Tänkte skriva ett litet inlägg om Mora. Men vad ska jag skriva egentligen? Det jag egentligen vill komma fram till är att jag tycker att syrran och hennes C ska räkna in ett besök här på sin stora Sverigeresa.

Mora ligger vackert vid Siljan, här ligger Zorngården, Vasaloppsmuseet och så självklart Vasaloppsmålet.

Det som jag minns mest från Mora är Siljan, Sveriges sjätte största sjö. Och jag är tämligen säker på att systeryster som älskar vatten, skulle kunna sitta på en bänk eller på nån av bryggorna i en hel evighet och bara titta ut över vattnet!





I norra delen av tätorten ligger Mora kyrka, vars äldsta delar är från slutet av 1200-talet eller början av 1300-talet. Att lilla Mora har en så här stor och fin kyrka beror på att under medeltiden så tillhörde hela norra Dalarna, förutom Orsa, socknen, och den skulle således rymman en hel del folk!


På kyrkogården finns en vikingainspirerad grav, det är Anders Zorns grav, där han är begravd tillsammans med sin Emma.


Kyrkans närmsta granne är Zorngården. Jag har faktiskt inte varit inne på Zorngården, utan har bara stått och gluttat på lite avstånd, men jag kan tänka mig att det är värt ett besök!


I närheten av kyrkan finns "Vasaloppsåkaren"-statyn (eller vad man nu ska kalla den för), och den stackaren får nog stå ut med allehanda saker. Jag vet ju bara vad som hände en septemberdag 2007...


Copyright: Jenny Karlsson
När man är i Mora, är det tämligen svårt att missa målgången för Vasaloppet! Den berömda skylten finns uppe året om! Och när jag var i Mora en majdag 2008, kunde jag inte motstå frestelsen att ge mig ut på en morgonjogg vid 06.15, för att då jogga intill Siljan, och sedan jogga i mål under målskylten! =)

Inga kommentarer: