onsdag 16 september 2015

Stockholm dag 2

Jag är inte känd för att ligga och sova länge om morgnarna och även om det blev en liten sovmorgon om man jämför med när jag brukar vakna, så hade jag käkat frukost och stod beredd vid en busshållplats klockan 09.15 för att ta mig an dagens äventyr!


Mitt första mål var Lorensbergsgatan på Södermalm. Och jag hade upptäckt att jag kunde ta fyrans buss från Fridhemsplan för att ca 15 minuter senare vara framme vid Lorensbergsgatan, bra va! Anledningen till att jag skulle dit var mycket enkel. Den 3 september 1864 sker en explosion som hörs över hela Stockholm! Denna explosion orsakades av bröderna Alfred och Emil Nobel, som tillsammans med övriga familjen Nobel bodde på malmgården Heleneborg, som på egen hand försökte framställa rent nitroglycerin. I olyckan dog Emil Nobel samt ytterligare fyra personer. Och då jag var i Stockholm just den 3 september, så var jag ju så klart tvungen att ta mig dit för att kika lite på huset. Även författaren Viktor Rydberg bor en period på malmgården.

Malmgården där både Alfred Nobel och Viktor Rydberg bott

Nu däremot blev det lite förvirrat för Jenny. Jag hade inte riktigt planerat vad jag skulle göra efter mitt besök vid Heleneborg och då heller inte vart jag skulle ta vägen. Jag visste inte mer än att jag funderade på Maria Magdalena kyrka... Men när jag kom till busshållplatsen där jag gick av bussen så kom det en ny "4:an" så jag hoppade på den. Men jag var ju inte riktigt säker på vart bussen gick eller vart jag eg skulle hoppa av, så jag hoppade av bussen utmed Hornsgatan någonstans. Och då jag av någon anledning vägrar plocka fram en karta för att orientera mig. Gud förbjude om någon såg att jag var turist. Vilket folk såklart gör ändå... Så jag gick in på ett kafé och köpte mig en fika, satte mig långt in i lokalen och smög fram min karta. Det visade sig att jag bara skulle fortsätta Hornsgatan rakt fram så skulle jag komma rätt på kyrkan! Och kartan visade sig ha rätt!


Maria Magdalena kyrka började byggas 1588 och kom att stå klar 1625. Kyrkan har dock genomgått stora förändringar genom århundradena och genomgår faktiskt en renovering just nu, så jag kom inte in i kyrkan den här gången. Nu var det ändå kyrkogården jag hade riktat in mig på från början så det gjorde inte så mycket... Kyrkogården har faktiskt varit i bruk sedan 1350-talet då en kunglig donation bestämde att ett begravningskapell skulle uppföras. De äldsta gravvårdarna på kyrkogården är från 1700-talets början och här ligger Erik Johan Stagnelius, Evert Tauber och Lasse Lucidor begravda. Eller Lasse Lucidor, gjorde ju det. Hans grav schaktades ju bort... 1751 begravddes Christopher Polhem i Maria Magdalena kyrka och det finns en minnestavla över honom inne i kyrkan... Längs kyrkogårdsmurens södra sida ligger gravkor byggda mellan 1709 och 1777.

Maria Magdalena kyrka
Minnesstenen över Lasse Lucidor

Medans jag gick där på kyrkogården så upptäckte jag helt plötsligt att solen sken och att det var blå himmel. Och redan hemma i Småland hade jag bestämt mig för att om det skulle bli en sådan dag, ja då skulle jag ta mig till Skogskyrkogården och utforska detta världsarv. Så det var helt enkelt bara att leta upp Slussens T-banestation och sätta sig på tunnelbanan mot Skogskyrkogården...

Skogskyrkogården

Men jag tänker inte berätta mer om detta besök här, utan det blir ett helt separat inlägg! På onsdagskvällen så bestämde jag med en gammal skolkompis som bor i Stockholm att vi skulle träffas över en lunch/fika vid 13.30 när hon slutat jobbet. Så när jag kikat klart på Skogskyrkogården så tog jag tunnelbanan tillbaka till city, men jag hade lite tid över så jag hann spatsera lite i Kungsträdgården och jag hittade även drottning Kristinas lusthus från 1600-talet. Jag hann även med att besöka Jakobs kyrka som ligger alldeles vid Kungsträdgården. Kyrkan påbörjades 1580 och invigdes 1643 efter att Johan III ville återuppföra två kyrkor som hans far låtit riva... Den andra kyrkan som kom att återuppföras var S:ta Clara kyrka på Norrmalm... Kyrkan har genomgått flera restaureringar genom århundradena. Dopfunten är från 1634. Då kyrkan ligger mitt i city så hade jag av någon anledning inte förväntat mig någon kyrkogård intill. Även om jag är väl medveten om att det här kanske inte var mitt i smeten när den uppfördes. Det beror väl på hur dagens bebyggelse, men bakom kyrkan (om man ser på kyrkan från Kungsträdgården) så finns det en liten oas. Nämligen kyrkogården.

Kungsträdgården
Drottning Kristinas lusthus!
Vi är nog inte helt på samma linje om vad ett lusthus är...
Karl XII står och pekar finger!
Jakobs kyrka

Jakobs kyrka

Kungliga operan, sett från Jakobs kyrka
Arvfurstens palats. Úppfördes åt Gustav III:s syster
Sofia Albertina. Invigdes 1794. Idag hänger UD här...
Staty över Gustav Adolf. Avtäcktes under högtidliga former
1796.

Efter att min kompis slutat jobbet så tog vi en promenad bort till Djurgården där vi tog en fika och snackade om allt möjligt. Att vi inte setts sedan 2008 tyckte vi båda var helt otroligt! :-) Efter att jag fått rejält med träsmak i rumpan och vi varit attackerade av ett gäng småfåglar så tog vi oss tillbaka till city och vidare mot Fridhemsplan, där hon tog en buss hem till sig och jag begav mig tillbaka till hotellet. Efter dagens äventyr var jag helt slut och jag tillbringade resten av kvällen på hotellrummet

Den blå porten till Djurgården. Den har man sprungit genom
ett antal gånger. Fast då åt andra hållet...
Utsikt mot Kaknästornet

Flickorna Helin Voltaire där vi fikade.
Byggnaden härrör från industriutställningen här på
Djurgården 1897.
Fram på kvällen där sedan så kände jag att jag inte riktigt var redo att lämna Stockholm dagen därpå, så det blev inte bättre än att jag förlängde min vistelse på hotellet med en natt och bokade om min buss!

Inga kommentarer: