söndag 27 september 2015

Hjo

I somras hade jag tillgång till bil i en veckas tid och i samband med detta så gjorde jag en utflykt till Hjo dagen innan det var dags att börja jobba igen efter semestern...

Planen var att strosa omkring i den gamla trästaden och i stadsparken och bara njuta av staden vid Vätterns strand, men vädret var inte riktigt riktigt på min sida så det blev inte så jättemycket strosande.

Jag började i alla fall med en fika innan jag promenerade bort mot torget och kyrkan. Men, då det var gudstjänst så ville jag inte bara kliva rätt in i kyrkan. Jag promenerade sedan mot Vättern och kom till en brygga där jag stod en liten stund och bara njöt av vattnets kluckande.

Stora torget och Hjo kyrka
Gravsten intill kyrkan
Vättern

Trähus

Jag gick sedan tillbaka till torget och upptäckte Kihlbergsgården där vid Stora torget. Kihlbergsgården är en handelsgård med gammal och brokig historia. Gården blev en järnhandlargård på 1870-talet, och namnet kommer från Josef Kihlberg som först jobbade som biträde på järnhandlargården men som senare tog över järnhandeln. Kihlbergs firma expanderade snabbt med partihandel och industriell verksamhet och Josef blev miljonär. Järnhandeln upphörde 1968. Här har även funnits specerihandel, blomsterhandel, kontor, urmakeri och optiker m.m. Idag finns här bl.a. en antikhandel, restaurang, pizzeria och skinntillverkare i lokalerna kring Kihlbergsgården...

Kihlbergsgården
Antikhandeln på Kihlbergsgården

Innergården på Kihlbergsgården

Efter att jag hade kikat in i antikhandeln så styrde jag stegen mot stadsparken där jag ville spana in de fina sekelskiftsvillorna där. Stadsparken anlades på 1870-talet som kurortspark för Hjo Vattenkuranstalt. Nu för tiden är parken öppen för alla och här kan man spela tennis, minigolf, schack, eller varför inte leka på lekplatsen eller besöka Experimentshuset som ligger i det stora socitetshuset.


Villorna med sina detaljrika fasader som finns i parken byggdes, inte helt oväntat, för att inhysa kurortsgäster, kallvattenbadhus och restaurang används än idag. De är idag förskola (på Hjos turistbyrås hemsida står det visserligen dagis, men det vägrar jag skriva), vandrarhem, restaurang, loppis, hotell och experimenthus...

Kurortsvillor

Parken är anlagd av J.J. Sternemann, en tysk trädgårdsarkitekt och han skapade vackra promenadstigar för stärkande promenader som ringlar fram genom hela parken. De här stigarna finns kvar än idag.

Badhytter. Hade inte regnet vräkt ner så hade jag tagit
mig en liten närmare titt på dem...

Dessvärre öppnade sig himlens portar under min promenad i parken och då menar jag verkligen öppnade sig, så det blev faktiskt bara en kort promenad innan jag faktiskt gav upp Hjo, för den här gången. Jag vågar lova att det inte var sista gången jag var i Hjo. Nästa gång har jag nog syrran och hennes sambo med mig...

Inga kommentarer: