tisdag 1 september 2015

Hedareds stavkyrka

I lilla Hedared, en sisådär 15 km nv om Borås, finns något så ovanligt som en stavkyrka. Jag var här för många år sedan, men på den tiden hade jag ingen kamera som var något att hurra för, dessutom var det på den tiden man hade en filmrulle i kameran och sedan framkallade man bilderna... Visst, jag vet att man kan få dem digitala, men som sagt bilderna jag tog är inget att hurra för...

Så, när jag hade tillgång till bil en vecka och jag ändå var på väg mellan Ullared och Jönköping, så gjorde jag en liten avstickare via Hedared. Nu skulle kyrkan besökas ännu en gång. :-)

Stavkyrkor är inte så vanliga idag, men när kristendomen kom var de desto vanligare, framför allt i Sverige och Norge. Den uppförd av stående kluvna stockar eller plankor, som i de äldsta kyrkorna grävdes ned i marken. Med tanke på stilen, trodde man länge att kyrkan i Hedared var uppfört någon gång mellan 1100- och 1300-talet, men den är faktiskt inte byggd förrän omkring 1500-talet. Alltså i slutet av medeltiden. Men, här har med all sannolikhet funnits en tidigare stavkyrka. Men, det är likväl den enda bevarade stavkyrkan.

Hedareds stavkyrka

Från början bestod kyrkan bara av väggar och yttertak och hade stampat jordgolv. All inredning som trägolv, bänkar, läktare, predikstol och innertak har tillkommit senare. Även fönstren har tillkommit efteråt. De nuvarande är från 1781.

Kyrkbänkar och predikstolen

Det är väldigt liten kyrka. Långhuset mäter inte mer än 6 x 7 meter, och väggar och tak är fullproppade med målningar med bibliska motiv.

Altartavlan, målad direkt på väggen!

På 1840-talet fick man order om att bygga en gemensam kyrka med grannsocknen Sandhult. Hedareds kyrka ansågs inte bara vara bristfällig, nej enligt ett kungligt brev 1830 fick man order om att inte underhålla kyrkan längre. Men, hedaredsborna lyssnade inte på det örat. Samtidigt som de hjälpte till att bygga, och underhålla den nya kyrkan så fortsatte man att underhålla sin egna kyrka. 1901 gjordes en restaurering som bekostades helt av byborna genom tillhandahållande av virke och dagsverken. Tyvärr så plockades brädfordringen bort som skyddat kyrkan utvändigt, vilket gjorde att den snart fick rötskador. Tanken var dock god, man ville återställa kyrkan till dess ursprungliga utseende. Under 1900-talet har flertalet restaureringar gjorts, bl.a. 1934-35 och senast 1995-1997. Restaureringen (invändigt) 1934-35 finansierades av insamling av frivilliga medel...

Vid sammanslagningen med Sandhult fick hedaredsborna igenom att kyrkogården i Hedared skulle få fortsätta att användas. Därmed hade byborna även fog för sin vägran att överlämna kyrkklockan till den nya kyrkan!

Någonstans har jag läst att det var nära att kyrkan hamnade på Skansen i Stockholm, men även det vägrade byborna, och det är därför som Seglora kyrka står på Skansen istället. :-)

Kyrkans nuvarande utseende är från den senaste restaureringen 1995-1997, och fick då utseendet som kyrkan hade från mitten av 1700-talet och fram till sekelskiftet 1900. Kyrkan återinvigdes 11 maj 1997 av biskop Lars-Göran Lönnermark.

Hedareds stavkyrka sett från kyrkogården

På kyrkogården står en fristående klockstapel med en historia jag inte riktigt klurat ut, men jag vet att kyrkklockan är omgjuten 1814, och att man inte vet den förutvarande (inte mitt ord) klockans ålder är okänd. Klockstapeln var tidigare öppen, men fick under 1800-talet en brädfodring, som först under 1900-talet fick sin nuvarande utformning.

Klockstapeln

Kyrkan är öppen dagtid under sommaren, och väl värd ett besök. Jag kan helt klart tänka mig att åka hit igen. För det var en spontan tripp och jag hade inte läst på vad jag skulle kika efter, plus att jag blev nervös/stressad av kyrkvärden. Varför vet jag inte. Så, ja kyrkan får fler besök av mig. Jag ska nog lura på min syster en tur dit. Jag tror hon skulle gilla det!

Inga kommentarer: