söndag 15 juli 2012

Slottskyrkogården

En ledig dag i juni, "irrade" jag omkring i Jönköping, jag tänkte att det var dags att se lite mer än Östra Storgatan och A6! Så jag rotade fram en karta över "stan" och kollade in lite olika platser som jag var lite mer nyfiken på.

Ett av de ställen var Slottskyrkogården. Jag menar, varför har man döpt kyrkogården till Slottskyrkogården? Visst, det har funnits ett slott i Jönköping, men har det någon koppling till Jönköpings Slott och i så fall vad?

Jag har inte lyckats klura ut just den samhörigheten... Kyrkogårdens tillkomst och tidigaste tillhörighet är något oklar. En teori är att den tillhört det då närbelägna hospitalet, som 1644 hade en kyrkogård. Och jag var faktiskt på väg mot just Hospitalsområdet, då jag upptäckte att jag kunde "gena" över kyrkogården.
Man kunde det där med att göra gravstenar förr...
Att kyrkogården anlades någon gång på 1600-talet, ja det kan även jag räkna ut, då här finns flera gravstenar från det århundradet. Här finns många olika typer av gravar och gravstenar. En för mig, lite annorlunda, variant är så kallade hyrstenar som är granitplattor fästa på en stenmur. Detta har jag faktiskt aldrig sett tidigare.
Hyrstenar längs med kyrkogårdsmuren
Jag trodde faktiskt att Slottskyrkogården skulle vara en "ödekyrkogård", och tänk vad häftigt i så fall, en ödekyrkogård mitt i stan! Men, så är inte fallet. Och inte nog med det, kyrkogården är en plats där många människor dagligen passerar igenom.

Så enkel, men ack så vacker
Här ligger Viktor Rydbergs mor - Hedvig Christina Rydberg, begravd.
Viktor Rydbergs mors grav på Slottskyrkogården
Här finns en av Jönköpings vackraste byggnader och tillika en av de äldsta träbyggnaderna, uppförd redan 1694 - Slottskapellet. Ritningarna gjordes två år tidigare av dåvarande landshövdingen i Jönköping, Erik Dahlberg. Kapellets planutformning är som ett grekiskt kors. Kapellet renoverades grundligt under senare delen av 1800-talet och fick då ett vapenhus i norr och söder, samt sakristia i öster. Vid en restaurerin 1990 så hittade man ett hundratal gravar inne i kapellet...g Utanför kapellet kan man idag se en minnessten över dessa gravar. Slottskapellet är en invigd lokal, vilket innebär att det klassas som kyrka.

Slottskapellet
Jag tycker att det är lite spännande att vandra omkring på en kyrkogård. Framför allt äldre sådana, för om man tar sig tid att läsa på gravstenarna så får man en liten inblick i vad det för en person. Eller åtminstone personens yrke. Är det en rejäl gravsten, ja då kan man ju tänkas sig att det här var en "viktig" person. Eller en med gott om pengar! Däremot har jag lite svårt för att hala fram kameran och fota de vackra gravstenarna. Det känns som att jag inkräktar på något vis.

När jag gick där inne på Slottskyrkogården så får jag syn på en otroligt vacker byggnad. Det visar sig vara Slottskapellet. Jag trodde att den var hyfsat nyuppförd. Ja, åtminstone från 1900-talets senare hälft. Men, vid en närmare titt så ser jag på en liten plakett, att den är från 1694! Helt otroligt, och samtidigt kul att man bevarat kapellet och renoverat och restaurerats genom århundradena, så att vi idag kan njuta av byggnaden. Tyvärr var kapellet stängt den dagen jag var där och gick, så jag vet tyvärr inte hur det ser ut där inne...

Öppet/tillgängligt: Året om.

Hitta hit: Från Jönköpings Resecentrum. Starta på Järnvägsgatan och sväng höger in på Västra Storgatan, fortsätt ca 100 m. Kör vänster in på Kapellgatan och sväng därefter till höger in på Skolgatan. Fortsätt rakt fram ca 20 m. Framme!

Inga kommentarer: