onsdag 18 juli 2012

Dunkehalla kyrkogård

På något sätt så tycker jag att det är rofyllt att vandra omkring på en kyrkogård. Eller gå in i en kyrka och bara sätta mig ner en stund. Fast på samma gång känns det lite olustig att gå omkring på en plats med en herrans massa döingar... Och emellanåt känner jag mej uttitad när jag strosar omkring på en kyrkogård utan något egentligt mål. Jag blir väl visserligen lätt uttitad även när jag har ett ärende på kyrkogård. Framförallt när jag är vid farmor och farfars grav vid Åsaka kyrka. När man gått därifrån så kan man ibland se folk skynda iväg mot graven för att se vid vilken grav man varit och grejat!

En otroligt vacker belägen kyrkogård i Jönköping är Dunkehalla kyrkogård. En typisk 1800-talskyrkogård, anlagd 1893 efter att man 1889 förbjöd att begrava avlidna på Slottskyrkogården inne i centrum.

Dunkehalla kyrkogård ligger på en höjd väster om Jönköping och utsikten mot Vättern är inte att leka med om jag säger så!


På kyrkogården ligger Dunkehalla kapell, ritat av Jönköpings förste stadsarkitekt, Fredrik Sundbärg, 1897-1898. Jag fattade tycke för byggnaden direkt. Utformningen får mig att tänka på en väldigt liten romansk kyrka från 1100-talet. Här inne finns plats för 36 personer, och kapellet är öppet på åtminstone vardagar. Jag minns faktiskt inte vad det stod på dörren. Dock vågade jag mig inte in, då det precis varit en begravning då jag var på kyrkogården och spatserade!


En sak som jag tycker är lite "kul" det är att gå omkring och läsa på gravstenarna. För på äldre gravstenar så står det vilket yrke man hade. Ja mannen då, för kvinnan var väl allt som oftast hemmafru. En del har verkligen haft synnerligen intressanta yrken... Eller vad sägs om Detektivöverkonstapel!


Jag hittade en mycket intressant form av gravsten. Den står som en "trekantig pelare", och på varje sida är det en plakett med ett namn på. Det har jag aldrig sett tidigare. Riktigt snyggt tycker jag.

Här på Dunkehalla kyrkogård vilar "Moster Pehrson". Moster Pehrson, eller Helena Augusta Pehrson, gift med Carl Oskar Pehrson, var en originell person i Dunkehalla kring sekelskiftet. Hon sägs ha varit en driftig och mycket respektingivande kvinna, som i sin stuga i utkanten av Stadsparken serverade öl till törstiga förbipasserande. Det hände att hon ibland fick gamla avlagda kläder som betalning, av bättre bemedlade familjer i Jönköping. Dessa kläder sålde hon sedan till arbetarkvinnorna i kåkbebyggelsen i Dunkehalla! Hennes stuga finns tyvärr inte kvar, då den revs i slutet av 1950-talet, då man byggde Dunkehallavägen.



Här på Dunkehalla kyrkogård är även Stefan Liv begravd. Detta visste jag dock inte när jag var på kyrkogården. Jag skulle ändå inte känna mej bekväm att hala fram kameran och fotografera hans grav. Det är alldeles för nära inpå den hemska olyckan.

Inga kommentarer: