onsdag 18 juli 2012

Dunkehallaravinen

Häromdagen bestämde jag mig för att ta en promenad i Dunkehallaravinen. Här ska det nämligen finnas både vattenfall och ruiner efter kvarnar och andra fabriker. Så igår när jag var ledig och vädret verkade hyfsat lovande i alla fall så tog jag bussen in till Jönköping. Jag gick in på turistbyrån för att kolla om det kanske fanns en karta eller något liknande över Dunkehallaravinen. Och självklart fanns det det!

Efter att ha införskaffat lite andra broschyrer och häften inför andra små utflykter så tog jag den gula busslinjen som går upp till Dalvik. Jag hoppade av ändhållplatsen vid Dalviks Centrum, och trodde jag hade lite koll på vart jag skulle gå. Det hade jag inte. Men efter ha kollat in kartan ett par gånger så hittade jag tillslut vägen jag skulle gå för att komma till Prostkvarnsdammen där den så kallade Dunkehallaleden slutar.

Min plan var att gå åt "fel" håll, då jag läst att leden, som visserligen bara är på drygt en kilometer ska vara i delvis brant stigning med trapper, och i detta läge så tänkte jag att det kanske är lättare att gå ner för ravinen, än uppför!

Skylten hittade jag faktiskt när jag gått klart Dunkehallaleden...
 Inte ens efter att jag hittat Prostekvarnsdammen så lyckades jag hitta rätt lilla stig som jag skulle följa för att ta mej ner genom ravinen. En liten skylt även från "fel" håll kanske är på sin plats! Visst hade jag kartan, men jag lyckades i alla fall feltolka den. Men, det beror kanske mest på handhavaren?

Litet fall vid Proskvarnsdammen
Nu var det bara att följa Dunkehallaån nedströms, och för det mesta så var faktiskt stigen helt ok! Det var bara vid något ställe som några stora gigantiska växter höll på att ta över gångstigen. Lite här och där finns det informationsskyltar som berättar om vad som fanns vid just den platsen man står på! Dessa skulle nog behöva uppdateras. Eller åtminstone bytas ut. Det har nog inte gjorts sedan de sattes upp sedan 1999. På en skylt stod det att man på andra sidan åfåran skulle se en fabriksskorsten och en jordkällare, och att det var de enda resterna efter Fredriksdal... Jag lyckades inte ens hitta den där skorstenen, hur mycket jag än letade...



Här och där i omgivningarna så stöter man ruiner efter bostadshus, kvarnar och andra byggnader.


Med jämna mellanrum så kommer man till vattenfall av olika storlekar och kraft. Och visst är det något speciellt med vattenfall. Personligen så kan jag stå nästan hur länge som helst och bara titta på vattenfall...



Efter att ha gått under Hallmansvägen, så kom jag till en fantastisk utsiktsplats! Ja här var jag lite osäker på hur jag egentligen skulle gå. Fast även här kanske det bara var jag som inte riktigt klarade att läsa "kartan" jag hade med mej. Och vilken utsikt! Här passade jag på att käka min medhavda macka, som jag köpte på Mackmakeriet. Här har Dunkehallaån sitt största fall, på ca 20 meter, och det är kanske inte så konstigt att det funnits flera kvarnar just här.

Utsikt från Dunkehallaleden
I broschyren/kartan jag fick stod det att det var delvis brant stigning med trappor, och det kan jag bara hålla med om! Det var inte långt ifrån att jag fick svindel när jag skulle nerför ett par trappor!


Nedanför det högsta fallet finns "Storkvarn", eller en återuppbyggnad av "Storkvarn". Originalet brann ned 1848. Byggnaden restuarerades 1980. Idag tror jag faktiskt att det är bostad!

Storkvarn (den vita byggnaden)
Här finns även StallQvarn, idag en diversebutik, ja typ loppis! Men byggnaden har tidigare inrymt både skofabrik och Ljungbergs metallfabrik. StallQvarn är öppet fredagar till söndagar! Så jag får väl ta en tur hit en annan dag.

StallQvarn

Storkvarn med Dunkehallaån
Ju närmare Vättern jag kom, desto lugnare blev vattnet, även om det finns små vattenfall, nästan ända ner till Vättern!
Hulukvarns kvarndamm
Jag kan bara säga att jag är glad att jag valde att promenera från Prostkvarnsdammen och ner mot Kortebovägen vid Vättern, och inte tvärtom. Hade jag börjat från "rätt" håll, så hade jag nog gett upp ganska snart! Däremot, så är det svårt att gå fel om man går från Kortebovägen.

Jag kan verkligen rekommendera den här leden, den är lagom lång, och jag rekommenderar nog att man tar och vandrar nedför ravinen och uppför...

Inga kommentarer: