torsdag 5 juli 2012

Dalahästar

I den lilla byn Nusnäs ca 10 km sydost om Mora i Dalarna, tillverkas en av Sveriges främsta symboler och souvenirer - Dalahästen! Här i byn finns inte mindre än två Dalahästtillverkare: Grannas A Olsson Hemslöjd och Nils Olsson Hemslöjd. Och ja, de är släkt! =)

Jag har varit i Nusnäs två gånger, och båda gångerna besökte jag Grannas. Om jag kommer till Nusnäs någon mer gång så ska jag självklart besöka Nils Olsson. Anledningen till att jag lyckats besöka Grannas båda gångerna är att det handlar om skolresor/utbildningsresor och då har någon annan än jag bokat in ett studiebesöket...

Grannas A. Olsson Hemslöjd
På Grannas kan man följa tillverkningen på nära håll, och här finns även liten utställning som berättar om Dalahästtillverkningens historia. Och det är verkligen ett hantverk. Alla hästar tillverkas för hand!

Dalahästar från olika tidsepoker

Dalahästen från träbit till färdig produkt!
Först så sågas grunden ut, det gör man med hjälp av bandsåg(?). Jag är inte så där värst bra på olika sågar!

Därefter täljer man till hästen. Det görs självklart för hand!


 Hästen ska sedan grundmålas, det gör man genom att doppa den rackaren i ett färgbad.


Efter att den har torkat så ska den spacklas och putsas. Därefter ska den doppas ännu en gång i grundfärg!

Till sist så ska hästen krusmålas, och det här är riktigt fascinerande att se hur det går till. Men, jag kan inte låta bli att tycka lite synd om målerskan som sitter där i butiken och målar på löpande band och det alltid står en hop med folk och glor! Fast det är väl som med våra polkagrisbagare i Gränna, de är så vana att de inte bryr sig!


Efter att man har sett hur tillverkningen går till så är det svårt att låta bli att köpa sig en liten häst eller två! Och när jag nu tänker efter. Var har jag den som jag köpte på min första Sverigeresa?? Ligger den i nån låda som inte kommit hem till min lya än efter flytten i februari?? Detta måste jag utforska lite närmare på... 

Utanför Grannas så står det en stor Dalahäst, och jag kunde självklart inte motstå frestelsen att skutta upp på den!

Öppet/tillgängligt: Året om. Grannas är handikappanpassat.

Hitta hit: Ca 10 km sydost om Mora, längs väg 948.

Inga kommentarer: