måndag 30 juli 2012

Eksjö - den unika trästaden

Förra veckan hade jag besök av min kära syster och hennes sambo. Och på min lediga måndag så lyckades jag lura med mig dem på en liten utflykt till Eksjö, en av Sveriges bäst bevarade trästäder.

Under det här besöket så lade vi allt "fokus" på gamla stan där typ "alla" gamla trähus ligger.


1997 tilldelades faktiskt Gamla stan i Eksjö ett Europa Nostra Diplom för "god byggnads- & kulturmiljövård", här finns arkitektur och minnen från mer än fyra sekler... Norr om Stora Torget i Gamla stan är stadsplanen intakt sedan Erik XIV:s tid och flertalet gårdar har sitt ursprung från 1600-, 1700- och 1800-talen.



Bebyggelsen i Gamla stan är idag ett av landets bästa exempel på en bevarad sammanhållen trästad och en unik kulturskatt som dessutom är bebodd och levande. Hela den inre stadskärnan är byggnadsminnesförklarad och ett 50-tal fastigheter är kulturminnesskyddade.


Vi strosade faktiskt mest omkring där bland de gamla trähusen. Vi hade inte bestämt något speciellt mål med den här utflykten. Ja, jag var bara nyfiken på just trästaden. Fast ibland är det skönt att liksom inte riktigt veta vad man ska göra. Vi passade faktiskt på att käka lunch i Eksjö.


Så här i efterhand känner jag mej faktiskt inte riktigt färdig med Eksjö. Det känns som att jag missade något. Problemet är ju bara att jag inte vet vad. Jag har bara en känsla av att jag måste tillbaka. Så det får väl bli så då. Att jag åker tillbaka. När vet jag förstås inte. Förmodligen blir det med kollektivtrafiken. Jag kan ta bussen in till Jönköping, därifrån tar jag sedan tåget till Nässjö, för vidare färd mot Eksjö!


Nästa gång jag är i Eksjö, ska jag ta och besöka Aschanska Gården, det är ju en sak som är säker. Bara att hoppas jag är där en dag då det är öppet. För jag har ju en viss förmåga att ta mej till ställen när det är stängt! 

I Eksjö finns det inte bara fina trähus. En del av trähusen har helt fantastiska dörrar! Dörren här ovan blev jag lite småförälskad i!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eksjö är en fin liten stad, tillbringade alla mina sommarlov där. Min släkt bodde i huset som är lite aprikosfärgat vid lilla torget. Så det blev många minnen man kom att tänka på.Lisbeth

Jenny sa...

Jag kan bara hålla med. Eksjö är en fin liten stad!//sportigajenny