söndag 24 april 2011

Västra Tunhem

Västra Tunhem, alldeles nedanför Hunneberg, mellan Trollhättan och Vänersborg är ett trevligt utflyktsmål. Här finns mycket natur, kultur och historia! Eller vad sägs om: hembygdsgård, vackra ekhagar, gravfält, skvaltkvarn, vacker prästgård, grottor, utsikt, och så kyrkan med anor från 1100-talet. Och då har jag säkert ändå glömt något!

Häromdagen, fick jag för mig att ta cykeln till Västra Tunhem, för att ta mig en liten närmare titt på gravfältet strax intill prästgården. Men jag kunde ju inte cykla dit, bara för ett gravfält, jag menar det är ändå en 7-8 km till Västra Tunhem... Så jag cyklade bort till kyrkan och tog en snabbvända på kyrkogården. Kyrkan har som jag skrev tidigare anor från 1100-talet, men har byggts om och till flera gånger genom århundradena. Den är mycket populär som bröllopskyrka. På kyrkogården finns gravar av "alla de slag", och här finns även en muslimsk begravningsplats.

Västra Tunhems kyrka

Träkors, Västra Tunhems kyrkogård
Strax intill vägen (södra delen av kyrkogården) hittar vi "ringeken", vars inre är fyllt med cement! Namnet kommer från att begravningstågen stannade här och inväntade klockringningen.

Ringeken
Nästa lilla stopp i Västra Tunhem blev vid kalkgrottorna. Som jag tyckte var jätteSTORA när jag var yngre. Även om de har "krympt" genom åren så är det en häftig känsla att titta in där, jag vågar ju inte gå in... Och absolut inte den här gången med joggingskor och grottorna var fyllda med smältvatten. Ja det fanns till och med is kvar sedan i vintras. Det ska finnas fler kalkgrottor vid Hunneberg någonstans, men dessa har jag inte utforskat än. Jag håller mig till de intill vägen.

Här bröt man alunskiffer och kalksten. Kalkbränning skedde i ugnar i närheten av grottorna, och det höll man på med ända fram till 1950!

Kalkgrottor

Kalkgrotta

Tegelugn
Sedan var det dags för lite "bergsklättring". Detta då jag fått nys om "altanen" eller "prästhyllan", och det ska gå någon liten stig upp dit någonstans i närheten av kalkgrottorna. Och visst hittade jag en träskylt där det bl.a. stod altanen. Jag ställde cykeln vid ett träd intill "mötesplatsen" i kurvan, mellan prästgården och kalkgrottorna och började följa stigen. Och efter viss möda så var jag uppe på altanen. Någon har ju varit ordentlig och gjort som en trappa, av stenar, upp för berget. Kan det ha varit någon präst boendes på prästgården? Från denna klippavsats har man utsikt över Västergötland, Bohuslän och Dalsland! Den här gången var det lite disigt dock, men underbart ändå. Lite kul är att Carl von Linné tog sig hit upp 1722. Och om jag tyckte det var besvärligt att ta mig upp till altanen, så var det minst lika besvärligt att ta sig ner. Men ner kom jag, välbehållen.

Utsikt från "altanen", Hunneberg

På väg tillbaka till cykeln så gick jag förbi "Tunhemseken" som sägs vara ett av Sveriges äldsta träd. Det är någonstans mellan 700-900 år gammalt!

Tunhemseken
Ut på vägen igen, och trampa några tag med cykeln och vips så var jag vid prästgården, en vacker byggnad från 1722. När Linné var här i Västra Tunhem år 1722 så tyckte han att detta var himmelriket på jorden, och prästgården var det vackraste han sett. Fram till 2009 var prästgården bostad åt kyrkoherden i Tunhem, nu är det privatbostad! Bilden är dock tagen från stigen upp till "altanen" då det stod ett fult släp på innergården till prästgården...

Västra Tunhems prästgård
Nu äntligen rullade jag ner för backen till huvudmålet med denna utflykt - gravfältet! Gravfältet vid Västra Tunhems prästgård består av ett 40-tal registrerade gravar. Ingen utgrävning är gjord, men de olika gravtyperna antyder att det är från äldre järnåldern (500 f.Kr-500 e.Kr). Här finns högar, stensättning, resta stenar och domarringar. På en av stenarna finns dessutom skålgropar inhuggna. Man uppmärksammade detta gravfält redan 1666... Troligtvis har gravfältet varit betydligt större och kanske är det så att kyrkan uppfördes alldeles i närheten av gravfältet, så att de första kristna kunde begravas i närheten av deras förfäder...

Gravfält, Västra Tunhem
Nu var jag trött, både i huvud och kropp så jag bestämde mig för att trampa hemåt igen. Ekhagarna och skvaltkvarnen får jag titta lite närmare på vid ett annat tillfälle. Hembygdsgården, besökte jag i sensomras (fast det har jag nog glömt att blogga om...), så det svischade jag bara förbi där i nedförsbacken. Ville dock ha med en bild därifrån, så det får bli från besöket förra sensommaren.

Västra Tunhems hembygdsgård

Det här var en kul utflykt som innebar nästan 16 km cykling och "bergsbestigning". Allt för ett gravfälts skull, med obefintlig p-plats, och därför fick det bli en cykeltur...

Hitta hit: Från Trollhättan - kör mot Vargön via Halvorstorp, sväng höger vid skylt Hunneberg. Från Vargön - kör mot Trollhättan, sväng vänster mot Västra Tunhems kyrka. Bra utgångspunkt är att parkera vid kyrkan. Här finns även en informationstavla om närområdet!

1 kommentar:

Unknown sa...

Det var prästen Adolf Kloo som satt på klipphyllan och skrev sin högmässor