onsdag 13 april 2011

Hunneberg

För några dagar fick jag för mig att ta en tur "på berget", och vi Trollhättebor vet ju då att jag menar Hunneberg! Ska jag till berget bredvid - Halleberg, så säger jag helt enkelt att jag ska till Halleberg. Hunneberg är liksom "vårt" berg, även om det rent geografiskt ligger i tre kommuner, Trollhättan, Vänersborg och Grästorp!

Egentligen finns det "hur mycket som helst" att se/göra på berget, men den här gången blev det bara en liten snabbvisit. Här finns många olika vandringsstigar, fiskesjöar, Kungajakts museet - älgens berg, grillplatser, utsiktspunkter. Och har man tur så springer man på just skogens konung här - älgen.

Första stoppet den här gången blev vid vattenfallet som man hittar vid vägen upp på berget från Vargön sett. Och visst märktes det att snö- och issmältningen var i full gång. Det brusade rejält. Och det här vattenfallet imponerade mer på mej den här gången än vad Forsakar i Skåne gjorde! Och Forsakar ska vara Skånes näst högsta vattenfall...

Vattenfallet vid By klev

Det finns en massa gamla torp runt om på berget. De flesta är idag tyvärr övergivna, men de står ändå kvar som ett minne från en svunnen tid. Det kan nog inte ha varit så lätt att bo på berget... Just det här torpet kallas för "Bomstugan", och här bodde han som hade hand om bommen vid in-/utfarten till Hunneberg. Det här torpet hittar du på väg upp på berget från Vargön sett.

Bomstugan

Jag körde sedan bort till en av Hunnebergs alla sjöar, Eldmörjan. För att hitta hit, kör du mot Bergagården/Kungajaktsmuseet, kör förbi parkeringen och så har du snart sjön på din högra sida. Om man känner för det så går det en vandringsstig runt sjön. Så långt har jag inte kommit än. Jag brukar nöja mej med att plocka fram engångsgrillen och grilla lite korv! Fast den här gången var jag mest nyfiken på hur mycket is det var kvar på sjön. En del faktiskt! Bron på bilden byggdes av bröderna Emil och Karl Kraft 1913. Vilket hantverk!

Stenvalvsbro vid Eldmörjan

Brygga. Lite svårtillgänglig för tillfället...

Eldmörjan
Och vad är väl ett besök på berget utan ett besök vid en utsiktspunkt? Det är nästan ett måste. Just den här utsiktspunkten kallas för "Älvutsikten" och man har då utsikt över Göta Älv, Stallbacka och Vargön! Här hade jag kunnat stå nästan hur länge som helst...
Utsikt över Göta älv

Inga kommentarer: