onsdag 20 april 2011

Sundsbergets gravfält

Gravfältet vid Sundsberget, alldeles intill Onsjö Golfbana (Vänersborg), är ett av traktens vackrast belägna gravfält. Här finns nio stycken gravhögar och ca trettio runda stensättningar! Gravfältet är inte arkeologiskt utgrävt, men av formarna på gravarna att döma så har man daterat gravfältet till järnåldern (500 f.Kr-1050 e.Kr). Gravfältet ligger i en mycket rik kulturbygd och på andra sidan älven, i Västra Tunhem, finns ett flertal gravfält från samma tid! Man vet också att det redan på vikingatiden fanns ett färjeläge här som gjorde det möjligt att ta sig över till andra sidan av Göta Älv.

De som ligger begravda här har förmodligen bott i en närliggande gård eller by, men exakt var kan man inte säga då det inte finns några synliga spår efter några byggnader.



Första gången jag kom i kontakt med Sundsbergets gravfält var i samband med att jag cyklade till och från jobbet i Vänersborg, sommaren -06, eller om det var redan -05?, och jag fick syn på en skylt där alldeles intill cykelvägen. Jag hoppade självklart av cykeln för att läsa på skylten. Men på den tiden krävdes det mer än några upphöjningar i jorden för att jag skulle fatta att det minsann var gravhögar...


Högst upp på gravfältet har man en underbar utsikt över Göta Älv och jag förstår varför man valde denna platsen till att begrava sina anhöriga på!

Hitta hit: Kör till Onsjö Golfbana och parkera där, promenera på gång-& cykelvägen som går rätt igenom golfbanan, i "slutet" av golfbanan hittar du gravfältet på din vänstra sida. Om man cyklar väljer man cykelvägen mellan Trollhättan-Vänersborg. Från Trollhättan sett har du gravfältet på din högra sida precis där golfbanan "börjar". Från Vänersborg på din vänstra sida där golfbanan "slutar".

1 kommentar:

Unknown sa...

Hi, I came across the burial site just like you did but do you know where I can learn more about this burial site?