onsdag 20 april 2011

Naglums kyrkoruin


Alldeles intill cykelvägen mellan Överby Köpcentrum (Trollhättan) och Onsjö Golfbana (Vänersborg) hittar man ruinen efter Naglums kyrka, förmodligen byggd på 1300-talet. Det har troligtvis funnits en kyrka här redan under 1100-talet. Kyrkplatsen ligger intill en gammal farväg och i närheten låg färjestället där man redan på vikingatiden tog sig över älven.


Naglums socken/församling var mycket fattig och man framförde flera klagomål om att kyrkan var förfallen och att man saknade pengar för att reparera kyrkan. På 1580-talet var det så illa att kyrkan sägs ha saknat tak, då fick man ett ekonomiskt bidrag till att lägga nytt tak. Lyckan var nog stor då fältmarskalk greve Lennart Torstensson (bördig från Forstena på andra sidan älven) 1640 skänkte en förgylld kalk med patén, en mässhake och två kyrkklockor. Kyrkklockorna var säkert krigsbyte från någon katolsk kyrka i Polen eller Tyskland!


Under 1600-talet blev Naglums kyrka gravkyrka för medlemmar av den adliga ätten Belfrage. Hans Belfrage var skotsk invandrare och var en av Brätte och Vänersborgs rikaste och mest inflytelserika borgare! Som gravkyrka åt familjen Brage fick kyrkan erhålla flera värdefulla donationer som: altartavla, förgylld kalk med patén samt en silverkanna.

Under slutet av 1700-talet förföll kyrkan alltmer, och 1792 vågade man inte längre hålla gudstjänst här då man var rädd att taket skulle ramla in. Under tiden man byggde en ny kyrka fick man låna Vassändas kyrka. År 1800 invigde man den nya kyrkan i Båberg, som man delade med Vassända församling. Naglums gamla kyrka förföll allt mer under 1800-talet, och 1804 revs det Belfrageska gravkoret då ingen ville ta ansvar för underhållet. Nådastöten för kyrkan var en midsommarnatt på 1850-talet, då en ovanligt kraftig storm störtade de sista murarna till marken. Ruinen restaurerades 1942. På kyrkogården kan man hitta tre resta stenar och en liggande gravhäll.


Första gången jag kom i kontakt med kyrkoruinen var i samband med att jag fick för mig att cykla till jobbet i Vänersborg, från Trollhättan, sommaren -06, eller om det var redan sommaren -05 jag fick för mig att cykla första gången. Då hade jag ingen aning om att det fanns en gammal kyrkoruin här då jag såg den från cykelvägen. Jag har stannat till här ett flertal gånger och varje gång så ramlar tankarna iväg... Vilka var det som kom hit? Hur såg kyrkan ut? Vilka ligger begravda här under marken där jag går?

Hitta hit: För att komma hit måste man promenera eller cykla. Jag har parkerat bilen vid vattenverket på Överby (utanför grinden), om det är helt ok vet jag inte, men det är ingen som sagt något i alla fall, och sedan promenerat bort till ruinen längs gång- och cykelvägen mot Vänersborg. Det går också bra att parkera vid Onsjö Golfklubb och därifrån promenera på gång- och cykelvägen. Det är dock en bra bit längre att promenera därifrån, men då kan man passa på att besöka Sundsbergets gravfält vid golfbanan... Eller så tar man helt enkelt cykeln och följer gång- och cykelvägen mellan Trollhättan-Vänersborg, den är skyltad från Trollhättan i alla fall!

3 kommentarer:

rostarn sa...

Hej Jenny!

Så fin beskrivnig av den gamla kyrkplatsen. Jag har pratat med flera i Trollhättan och Vänersborg som inte känner till den. Lite märkligt. Jag såg den första gången när jag körde moped på 60-talet. Då for jag runt till en massa platser och upptäckte bl.a. den här. Det är fint där.

Det låg också ett gammalt, ganska stort, ödehus inte långt från ruinen. Vi kallade det Baron Hajs. Tror det är rivet nu. Jag har inte kunnat få någon information om vem som hade bott där eller så.

Lev väl
// Leif

Jenny sa...

Hej Leif!
Tack för din fina kommentar. Det är inte många av mina vänner som heller har koll på den här gamla kyrkplatsen. Miljön här är ju helt underbar.
Tyvärr minns jag inget ödehus från mina cykelturer till och från jobbet, men det får bli en promenad dit någon dag och spana, när jag är hemmavid.

//Jenny

Kristian sa...

Det kanske är ödehuset som syns ungefär mitt i bild här om man drar över till det gamla flygfotot https://kartor.eniro.se/?c=58.323858,12.317873&z=17&l=historic
Sandbäck hette torpet, jag besökte det senast häromdagen. Nu står bara jordkällaren kvar, resten är ruiner.