lördag 23 april 2011

Restad kyrkogård

I samband med min utflykt till slussarna i Vänersborg, upptäckte jag en lång radda med kors, alldeles nedanför bilparkeringen. Detta gjorde mig naturligtvis mycket nyfiken så direkt efter att jag hade kollat klart på slussarna så tog jag den lilla grusvägen som gick ner mot korsen. Min första tanke var om det kanske var en "ödekyrkogård" efter patienterna på Restad sjukhus... Och jag hade nästan rätt i alla fall.

Det var Restad kyrkogård som jag sprungit på, och här ligger det ca 2000 personer begravda, och ungefär 1400 av dessa levde sina liv inom psykvården på Restad sjukhus från 1905 och framåt. Sista begravningen skedde i mitten på 1950-talet. I första hand var det patienter vars anhöriga inte ville eller hade råd att låta transportera hem kistan med den döde som ligger begravda här på sjukhusets kyrkogård. Vid gravarna sattes svarta gjutjärnskors upp. Det står inga namn på korsen, utan enbart patientens identifikationsnummer samt M för "man" eller K för "kvinna". Anledningen till dessa anonyma gravar är i första hand sekretessskäl, men även de skuld- och skamkänslor som psykiska sjukdomar alltid förknippats med. Det finns dock några patientgravar med traditionella gravstenar med namn och födelse- och dödsår.

Här finns även personal vid Restad sjukhus begravda samt ett hundratal soldater som dog av en svår dysenterisjukdom i samband med kriget vid svensk-norska gränsen 1808-1809. Kistorna med soldaternas kvarlevor fanns tidigare i en massgrav vid ett tillfälligt krigssjukhus inte långt från Restad sjukhus.

Det som påtalade min uppmärksamhet var att korsen liksom utgjorde en gräns för kyrkogården, de är liksom uppradade längs med ytterkanten av kyrkogården utmed grusvägen.

Lite lustigt är det också att jag faktiskt inte reagerat på denna kyrkogård tidigare, jag har ju ändå besökt Brinkebergskulle ett otal gånger sedan 2004, då jag hamnade vid slusscaféet för första gången. Beror det på att det varit någon annan form av buskage framför kyrkogården tidigare? Ja jag vet inte.

Gjutjärnskorsen
Gravstenar över personal på Restad sjukhus

Patientgrav
Hitta hit: Jag parkerade bilen vid Brinkebergskulle sluss i Vänersborg, sedan följde jag bara den lilla grusvägen nedanför parkeringen och så kom jag till kyrkogården. Och hur hittar man till Brinkebergskulle sluss då? Från Vargön: Efter Vargön sväng mot "Sportcentrum", vid Hemköp Torpa skyltat, Brinkebergskulle sluss (och Restad Gård). Från Trollhättan (via Överby), när du kört över "Torpabron" sväng höger, vid Hemköp Torpa skyltat.

1 kommentar:

Eva-Bhoanita Huttunen sa...

Många av korsen är borttagna o resten flyttades på 60-talet för att underlätta skötseln av kyrkogården, b la gräsklippning.
Stenarna är gravar från personal som arbetade där, ingen av patienterna har en riktig gravsten.