torsdag 13 augusti 2015

Det stora Gotlandsäventyret, dag 9: Fårö-Oskarshamn

Måndagen den 13 juli var det dags för oss att lämna Gotland för den här gången. Men vi hade några timmar att spendera innan färjan avgick vid femsnåret på eftermiddagen. Från början hade vi tänkt att besöka Kutens bensin men vi hade gjort lite dålig research så det var inte öppet när vi kom dit vid 10-snåret. Istället åkte vi till Ryssudden då jag läst att där nånstans ska det finnas en kolerakyrkogård.
Ryssudden: är Fårös sydligaste del och namnet i sig är ju rätt spännande tycker jag. Ryssudden. Man tror att det här var en plats dit ryska handelsfartyg seglade för länge länge sedan. Troligtvis kommer namnet på udden därifrån. Här är ett naturreservat sedan 2009, men som jag skrev alldeles nyss så var det
Engelska kyrkogården som lockade. Anledningen till att det finns en engelsk kyrkogård här att det under Krimkriget 1853-56 använde engelska och franska flottenheter Fårösund som bas. I slutet av augusti 1854 utbröt en koleraepidemi i Fårösund. Denna epidemi drabbade främst besättningarna på de fartyg som låg här i hamnen. Här på kyrkogården fick ett tjugotal engelska sin sista vila. Under senare delen av 1900-talet och fram till den 31 oktober 2000 var Ryssnäs (en del av Ryssudden), ett övningsområde för kustartilleriet! Innan vi lämnade Ryssudden passade jag på att kika om jag såg ryssen, men jag såg ingen. Och tur var väl det kanske...
Hittade ett gammalt(?) (rekonstruerat?) hus på väg
till engelska kyrkogården

Ingen ryss i sikte!

Engelska kyrkogården
Minnessten över de döda engelska sjömännen

När vi kommit fram till att ryssen, åtminstone för tillfället inte var på plats tog vi färjan tillbaka till Gotland och styrde sedan husbilen mot Ar och ett gammalt stenbrott som numer är en populär badplats, nämligen
Blå Lagunen. På den tiden det var igång så var det här ett av de större stenbrotten och nu är det liksom så många andra nedlagda stenbrott vattenfyllt! Namnet kommer från färgen på vattnet. Tyvärr fick vi inte se något av de blå vattnet, då det var mulet och regnet hängde i luften när vi var där. Men, det blev ett dopp i alla fall. Och vad mig anbelangar så var det här det bästa badet på hela veckan!

Blå lagunen

Blå lagunen
Baddax i Blå lagunen!

Därefter var det dags att styra kosan mot Visby igen och kanske framförallt hitta nånstans att äta. Efter att ha hört reklam på bilradion en hel vecka om Gutegrillen i Visby så blev det lunch där. Sedan ville jag kolla in shoppinggatan, för den missade jag när vi hade vår Visbydag en vecka tidigare. Och den här gången hittade vi shoppinggatan, men inte shoppade jag nåt för det. Innan vi tog färjan över till fastlandet så avslutade vi vårt Gotlands- och Visbybesök där vi började. Nästan i alla fall. Det blev en fika på S:t Hans café!

Söderport i Visby
Huset i muren!

Sankt Hans café

Färjan tillbaka till fastlandet gick bra och syrran fick käka den där hamburgaren hon suktat efter sedan vi började planera Gotlandsresan på allvar! När vi kom tillbaka till fastlandet körde vi direkt till Gunnarsö camping där vi ju startade vårt Gotlandsäventyr 9 dagar tidigare. Fast husbilsäventyret var inte riktigt över än...
Jag ser ju ganska nöjd ut efter en vecka på Gotland!
Och så en skvallerblaska på det!
Om jag kan tänka mig att åka tillbaka till Gotland? You bet I can, and will do!

Inga kommentarer: