söndag 2 augusti 2015

Det stora Gotlandsäventyret, dag 5: Burgsvik-Hoburgen-Burgsvik

Som jag avslutade förra inlägget så åkte vi direkt ner mot Hoburgen efter att vi checkat in på campingen, och vid en bit söder om Vamlingbo såg vi en vägskylt där det stod Hoburgen, vacker kustväg, och då var vi ju tvungna att ta den vägen. Det är någonting med att åka utmed kuster, och det är bara att hålla med skylten. Det var en vacker väg. På ena sidan hade vi Östersjön och på andra sidan den kala kustklinten...

Kusten vid Husrygg naturreservat

Väl framme vid Hoburgen var ju huvudmålet att hitta "den där" Hoburgsgubben, och jag var beredd att det skulle vara svårt att hitta den, då jag läst att det t.o.m. finns en skylt som visar var man bäst ser den... Men, vi hade gått många steg ut mot raukarna förrän jag såg den. Men någon skylt som pekade mot bästa profilen, nej det fanns inte. Någon har väl roat sig med att göra sönder den. När vi kikat lite på gubben så hade syrran och C bestämt att vi skulle klättra upp för klinten, varför vet jag inte. Jag var mer än nöjd med att vara nere på stranden. Men, när de knatade iväg så hängde jag ju så klart på... Och det var värt mödan att ta sig ända upp, ca 35 m.ö.h., som är högsta punkten. Utsikten över havet och udden gick inte av för hackor. Synd bara att det blåste halv orkan. Fast det blåser kanske alltid här. I området finns det även flera grottor att utforska om man vågar. Man har även gjort en liten vandringsled med informationstavlor, men den orkade vi inte ta oss runt. Väl nere på marknivå igen var det någon som var i behov av kaffe och jag kunde absolut tänka mig en cola och något sött, så vi tog en fika på mysiga Majstregården innan vi for tillbaka till campingen.

Hoburgsgubben
Hoburgsgubben
Hoburgsgubben, framifrån
 
Strandlinjen vid Hoburgen






Utsikt från klinten
Det blåste väldigt, men jag är nöjd ändå.
Hoburgsgubben, sett från ovan
Visst var det kul att ha varit vid Hoburgsgubben, men om jag blev så imponerad vet jag förstås inte. Nu när man till och med målat näsan och ögonen gula för att man verkligen ska se honom tycker jag det är en ren turistfälla...
På vägen tillbaka stannade vi till vid
Sundre kyrka & kastal: som är Gotlands sydligaste kyrka, uppförd under 1200-talet. Inne i kyrkan finns en välbevarad passionsfris från 1400-talet, och ornamentala målningar i koret, troligen från kyrkans byggnadstid. Ett målat retabel (ungefär altarskåp) pryder högaltaret. I långhusets nordöstra hörn, på Mariaaltaret finns Sundremadonnan bevarad. Den har tidigare haft sin placering på tvärbjälken i korbågen. Triumfkrucifixet är från 1400-talet. Orgeln i kyrkan har tidigare funnits på operan i Stockholm, men skänktes till Stenkumla församling som inte kunde hitta en lämplig placering. Istället hamnade den här, i Hoburgs församling. Den runda kastalen i närheten av kyrkan är från 1100-talet.

Sundre kyrka
Väggmålning

 Retabeln på altaret
Fönstermålning
Den runda kastalen.

Vid parkeringen fick vi se några får, som vi tror är Gutefår i alla fall. De hade horn, men inte så där stora som man förväntar sig att Gutefår har...

Får
Får med lamm

Väl tillbaka på campingen hade ett norskt par lagt beslag på vår plats, men så går det väl när man inte lämnar kvar något på sin plats som markerar att den är upptagen, då de på campingen sade till oss (och norska pensionärsparet) att det är bara att ta en ledig plats, och sedan meddela dem vilken plats det var...

Vi var och kikade lite i hamnen i Burgsvik, och vid den lilla sandstranden var det zumba när vi gick förbi. Vi valde dock att inte delta... Tillbaka till campingen velade vi en stund huruvida vi skulle äta på campingens lilla restaurang eller grilla. Men innan det var dags för mat, så var det dags för en liten minigolfkamp. Denna kamp vann syrran. Och det blev varken mat på restaurangen eller grill. Det blev stekt korv... Det blåste en del, så vi var inte så sugna på att dra igång grillen...

Jag hittade en skeppssättning på campingen.
Om den är äkta eller ej, har jag inte klurat ut...

Inga kommentarer: