torsdag 23 juli 2015

Det stora Gotlandsäventyret, dag 2: Oskarshamn-Kneippbyn

Måndagen den 6 juli var det då dags för de tre musketörerna att ta husbilen över till Gotland. Efter lite sovmorgon och en liten frukost så packade vi ihop våra grejer och åkte in till Oskarshamn centrum, dels för att kolla in stan lite men även hitta någonstans att äta lunch innan vi ställde oss i färjekön. Vi irrade omkring lite med husbilen innan vi hittade en parkering och sedan blev vi lite oense om vart vi skulle äta, vilket i och för sig inte är så konstigt! Det blir så emellanåt när ingen av oss kan/vill säga vad vi är sugna på. :-) Efter visst velande så kom vi fram till att någon av restaurangerna i närheten av husbilen! När vi väl avnjutit buffén som bestod av en spännande blandning av asiatisk mat och svensk mat var det dags att ta oss till färjeterminalen. Nykomlingar som vi var på det där att åka färja till Gotland så var vi incheckade och klara lite mer än en timme innan avgång!

Färjeöverfarten gick riktigt bra, inte ens syrran som avskyr att åka båt klagade något nämnvärt. Förutom att den maten hon siktat in sig på var slutsåld. Vi satsade på en fika istället och bestämde oss för att käka när vi kommit över till Gotland.

På båten till Gotland!
På båten till Gotland
Visby, sett från färjan

När vi kom fram till Kneippbyn där vi skulle övernatta i tre nätter så var det kö ända upp till stora vägen, så jag och syrran klev ur husbilen och promenerade ner till receptionen för att checka in oss! Det visade sig att någon smart person med husvagn bestämt sig för att parkera mitt i backen ner till receptionen och därmed stoppade upp hela trafiken. Det kopplade nog inte att han kunde köra fram när de andra bilarna försvann...

Incheckade och klarade letade vi upp vår plats, men var faktiskt lite besvikna när vi kom fram till den. Den motsvarade inte riktigt de förväntningar vi hade utifrån campingens hemsida och bokningen. Men, campingen var i princip fullbokad så när vi hade två andra platser att välja mellan så valde vi den framför den platsen vi blev tilldelade. Då hade vi alla fall ingen som kom i vägen för vår utsikt! För utsikten över Östersjön var det verkligen inget fel på.

Utsikten från vår campingplats. Innan vi bytte.
Vi kom att stå framför elskåpet...

När vi fått ut våra campingmöbler bestämde vi oss för att fixa nåt att äta. Ingen av oss var sugna på att grilla så det blev en pizza på pizzerian. Innan vi kröp till kojs så satt vi ute och njöt av en helt fantastisk solnedgång. Det var kanske lite kyligt, men det går ju alltid att klä på sig!

En av alla de foton jag tog av solnedgången

Visste du förresten att Kneippbyn en gång var en kurort? Det visste då inte jag förrän jag var tvungen att googla lite om området! 1907 köpte nämligen en Karl Kallenberg mark för att grunda en kurort i enlighet med Sebastian Kneipps riktlinjer, och det alltså Sebastian som gett namn åt området. I början fanns det såklart ingen camping utan man bodde i villor som fanns här, t.ex. Läkarvillan och Trolltippen. Från mitten av 1960-talet utvecklades kurorten till dagens turistanläggning med sommarland och vattenland, äventyrsgolf,  med hotell, stugor, lägenheter, villavagnar och femstjärnig camping. Kneippbyn är idag en av de mest kända turistanläggningarna på Gotland.

Villa Villekulla finns inne på sommarlandet.
Ska man tro Kneippbyns hemsida så är
det här originalhuset som är med filmerna
om Pippi Långstrump!

Egentligen var väl vi (jag, syrran och hennes sambo) fel målgrupp för den här campingen, då vi ju inte har några barn. Och så här i efterhand hade vi nog gillat den andra campingen (strax norr om Visby) bättre. Men, nu har vi bott på Kneippbyn och det är absolut inget fel på campingen.