onsdag 22 juli 2015

Det stora Gotlandsäventyret, dag 1: Kaxholmen-Oskarshamn

I år gick årets husbilsäventyr till Gotland. Och jag känner mig själv. Jag kan inte hålla mig kort nog att sammanfatta allt i ett enda inlägg. Så det får bli "dag-för-dag"inlägg istället. Ev. kommer jag att dela upp Visby i två delar.

Hur som helst. Som så många andra så hade vi bokat plats på färjan Oskarshamn-Visby och då vi inte ville åka från Kaxholmen till Oskarshamn så påbörjade vi vår resa till Gotland söndagen den 5 juli. Visst, det är ingen jättesträcka att åka Kaxholmen (Huskvarna)-Oskarshamn, men vi kände alla att det skulle vara skönt att vara på plats i Oskarshamn redan på måndag morgon för då skulle vi kunna ta det lite lugnt och inte behöva stressa iväg direkt på morgonen.

Efter ett kort stopp på A6 redan och godisinköp i Vetlanda (av alla ställen) så kom vi till slut fram till Oskarshamn och Gunnarsö Camping där vi skulle bo en natt. Efter att vi hade ställt husbilen på vår plats och plockat fram våra campingmöbler så var det två av tre i sällskapet som ville bada. Den tredje, som är undertecknad, tycker inte det är så vidare värst nödvändigt att bada, bara för att det är lite varmt... Men, jag bytte i alla fall om till badkläder och efter vissa protester så kom även jag i vattnet! Efter doppet var det bums in i duschen, för att få upp värmen, och efter det så var det korvgrillning som stod på programmet. Jag älskar grillad korv och skulle förmodligen kunna leva på det sommartid!

På plats på Gunnarsö Camping!
Som ni ser så tycker jag det var kallt i vattnet...

Mätta och belåtna tog vi oss an minigolfbanan som var en sån där äventyrsbana. Undertecknad vann, till vissas förvåning, men det var ju bara 12 banor, och det är ungefär så länge jag orkar hålla ut! :-)

En av banorna på minigolfen
på Gunnarsö Camping
Efter golfkampen gick vi en kvällsrunda runt campingen för att se oss omkring i omgivningarna. Det är ett måste. Det vet ju alla som campat, att man måste kolla in hur campingen ser ut och för att se om man fått bästa platsen eller inte. Vi kom fram till att vi hade en hyfsad plats i alla fall.

Tittar man noga ser man Gotlandsfärjan
tuffa ut från Oskarshamn!
Två på promenad...
Jag kan helt klart tänka mig att campa igen på Gunnarsö. Det är en lagom stor naturskön camping, inte långt från Oskarshamn centrum. Man har även en fin utsikt mot Blå Jungfrun på campingen.

Inga kommentarer: