måndag 11 november 2013

Östra kyrkogården, Jönköping

I somras fick jag ju för mig att besöka diverse kyrkogårdar. En av dessa som jag besökte var Östra kyrkogården i Jönköping. Och den stora anledningen stavas John Bauer. Det är nämligen här på Östra kyrkogården som den store sagomålaren ligger begravd tillsammans med sin hustru Ester och deras son Putte (el Bengt som han egentligen hette). John dog ju i en båtolycka på Vättern endast 36 år gammal, år 1918.

Östra kapellet från 1937
Östra Kapellet: Det har funnits ett kapell här på Östra kyrkogården sedan 1644. Det första kapellet var ett litet träkapell. Ett nytt kapell, ritat av Jacob Ekström från Eksjö, stod färdigt år 1704. Detta brann i augusti 1935 och ett nytt, som är detsamma som idag, blev uppfört år 1937.
Blandade gravstenar vid kapellet
Bauers grav hittar man alldeles norr om kapellet, och det är inte svårt att hitta dit, då det är en stenlagd gång till graven.

John Bauers grav
Här finns alla möjliga gravar. Stora och pampiga, och små "obetydliga", och även om jag imponeras av de där stora gravstenarna så är det egentligen de små enkla som jag fastnar för. Det jag tänkte på när jag gick här på Östra kyrkogården var hur många präster, kyrkoherdar och pastorer det ligger begravda här.


Doktor Gustaf Engstrands grav. Hjälpte de fattiga på öster.

Annorlunda gravsten

Detalj på en gravplats


 Här på Östra kyrkogården finns soldater från A6 regemente som dog i spanska sjukan runt 1918.


Stenar över soldater på A6 som avled i spanska sjukan

Vem var far?
En del av Östra kyrkogården är muslimsk begravningsplats...


Den muslimska begravningsplatsen

1 kommentar:

Unknown sa...

hej
Jag heter Katarina Ahlman och arbetar på SKKF, Sveriges kyrkogårds o krematorieförbund. Jag undrar om jag kan få använda en eller två av dina bilder på ett program som vi skall dela ut på en konferens i slutet av maj. Det är ca 300 kyrkogårdsanställda från hela landet.
Vänligen
katarina.ahlman@skkf.se