söndag 3 november 2013

Grebbestads kyrka

Den här kyrkan "hittade" jag när jag och syrran var på väg till sportshopen i Grebbestad. Jag frågade syrran om det var ok att vi stannade till vid kyrkan sedan på tillbakavägen, för nu var det längesedan jag lade upp en kyrkbild på Facebook och Instagram. Och snäll som hon är så sade hon ja till detta. Hon talade dock om att hon inte tänkte gå ur bilen medans jag fotade. Så, även om kyrkan faktiskt var öppen, så valde jag att inte gå in.

Kyrkan är byggd i granit och invigdes 1892. Den är uppförd i nygotisk stil och arkitekt var Adrian Pettersson som ritat många kyrkor i Bohuslän, men även i Halland, Dalsland, Västergötland, Värmland och Uppland. Den är restaurerad flera gånger, den senaste gången 1985-1986. Då jag inte var inne i kyrkan skriver jag inget om interiörerna. Har jag inte sett dem själv, så är det inte så roligt att skriva om dem... Jag hoppas att jag får möjlighet att faktiskt komma in i kyrkan!

Inga kommentarer: