måndag 4 november 2013

Grönehög

Det här lilla ministoppet kom till då jag när vi (jag och syrran) var på väg till Nordby köpcentrum. Vi kommer farandes där på E6:an norrut mot Oslo, när jag ser en sevärdhetsskylt. Jag minns inte exakt vad det stod på den, men strax därefter ser jag en skylt där det står Blomsholm på. Med en gång slår jag ihop ett och ett. Här finns ett av Bohusläns största fornlämningsområde och det så kallade Blomsholmsskeppet! En snabb titt in till höger så ser jag en stor hög och ett par mindre högar alldeles intill. Och det verkar finnas en parkeringsplats alldeles intill. Beroende på hur sent vi kommer tillbaka (läs hur mörkt det är) så bestämmer vi att vi ska stanna till här på hemvägen!

På väg tillbaka mot Vänersborg från Nordby shoppingcenter kör vi en parallellväg till E6:an tills vi kommer till Blomsholm. Innan vi kommer fram till högarna jag sett från motorvägen ser vi en skylt som pekar in till vänster och som säger "gravfält". Syrran undrar om det är där vi ska svänga in. Men se det hade jag inte tänkt. Även om det självklart lockade. För det var ju inte där jag sett högarna. Nu blev jag dock lite tveksam om vad det kanske var för högar jag sett från motorvägen, men vi fortsatte söderut och hittade alldeles strax en skylt där det stod "P Grönehög".

Syrran kunde förstås inte förstå varför jag skulle ut och titta på ett par högar. Det är ju ändå bara ett par högar. Försökte då lite kort förklara att det minsann inte bara är ett par högar. Det här är ju gravhögar från brons- eller järnåldern!

Nåja, syrran valde att stanna kvar i bilen och leta upp en radiokanal i bilradion medans jag stegade ur bilen och tog mig en liten titt. Då det snart skulle bli mörkt, och syrran ju satt i bilen så valde jag att kika lite på håll och läsa på skylten!

Grönehög är Bohusläns största gravhög med en diameter på 45-50 meter och är ca 6 meter hög. Högen är daterad till omkring 500 e. Kr. Intill Grönehög finns ytterligare ett tiotal gravhögar!


Grönehög
Gravhög intill Grönehög
Syrran lovade att vi ska åka till Blomsholm till våren/sommaren, och då ska jag få utforska gravfältet ordentligt! Men, jag var nöjd med det lilla den här gången! =)

Inga kommentarer: