lördag 15 januari 2011

The Tower of London

Ett egentligen ganska självklart "utflyktsmål" för mig och syster när vi var i London i somras var ju Towern. En gammal fästning/ett gammalt slott, blodig historia, förvaring av kronjuvelerna och världsarv... Ändå så velade vi lite fram och tillbaka innan vi bestämde oss för att självklart ska vi göra ett besök på Towern, eller Her Majesty's Royal Palace and Fortress, som den egentligen heter.

Towern har en lång historia att berätta. Äldsta delen - White Tower - började byggas 1078 av Vilhelm Erövraren, han som vann slaget vid Hastings! Det vi ser idag är efter Edward I:s ombyggnad 1272-1307.

Från början byggdes Towern som en försvarsfästning, men den har även fungerat som kunglig bostad och fängelse. Här har förekommit tortyr och avrättningar... Sedan Edward I:s tid har man förvarat kronjuvelerna här.

Copyright: Catarina Karlsson

Idag består Towern av olika torn, museum, kapell och kasern.

Kapell i Towern

Kön till Kronjuvelerna

Inne på Towern bor det 7 korpar, och legenden säger att riket (England) går under den dagen korparna lämnar Towern. För säkerhetsskull har man vingklippt korparna! =)

Självklart har Towern en egen vaktstyrka - Yeomen Warders, eller Beefeaters som de kallas i folkmun. Från början anställdes de för att vakta kronjuvelerna, idag fungerar de som guider på Towern och är en turistattraktion i sig. För att kunna bli en Yeomen Warder krävs det minst 22 års tjänstgöring i brittiska krigsmakten. När man blivit antagen som en Warder så bor man inne på Towern tillsammans med sin familj! Smeknamnet Beefeaters kommer troligen från att en del av lönen bestod av just kött (beefeater - köttätare).

Självklart var jag tvungen att fotas med en av dem! Även om jag tyckte det var lite pinsamt egentligen...

Towern är ett perfekt besöksmål för både gammal och ung, och de barn som jag såg där inne verkade tycka det var kul och intressant i alla fall. Och för en historienörd som mig, så var det ett mycket lyckat stopp under vår Londontripp!

2 kommentarer:

Anonym sa...

London är helt fantastiskt! Har min dotter boende där sedan 15 år och åker gärna dit. Helt historiskt har vi svenskar så mycket att lära av britterna gällande historia och bevarandet av gamla miljöer och byggnader. Det är med sorg i hjärtat som jag ser hur gamla Kalmar där, jag nu bor, sakta men säkert håller på av invaderas av nya extremmoderna byggnader som sedan får pris för bevarandet av stans äldre bebyggelse (???????) ex.länsförsäkringars nya kontor mitt i hjärtat av Kvarnholmen. Kalmar nya konstmuseum som tappar besökare varje år (är det så konstigt???) Vad gör kan man göra? Trots vilda protester från kalmarbor genomförs byggandet! Förlåt min långa utredning!

Jenny sa...

Jag kan bara hålla med, vi i Sverige har mycket att lära av britterna...
Och jag ber om ursäkt för mitt sena svar!//Jenny