lördag 22 januari 2011

Ölands södra udde

Ölands södra udde, med fyren Långe Jan lockar mängder med besökare varje år. Förutom Långe Jan finns här även Ottenby Fågelstation, Ottenby Naturum, men också ett av Ölands största gravfält, och en dovhjortstam som härstammar från den stam som Johan III inplanterade här 1569.

Långe Jan, är Sveriges högsta fyr med sina 42 meter. Fyren är även en av Sveriges äldsta fyrar, och byggdes i slutet av 1700-talet av krigsfångar. Materialet tog man bl.a. från det medeltida kapellet i Kyrkohamn - S:t Johannes kapell, och det sägs att det är därifrån som namnet Långe Jan kommer ifrån! Det officiella namnet är dock Ölands södra udde. Ett stenkors vid sidan av vägen på väg ner mot Långe Jan markerar var det gamla kapellet en gång låg!

Alldeles intill Långe Jan hittar vi Ottenby Fågelstation, som drivs av Sveriges Ornitologiska Förening. I den stora voljären som man passerar på väg från parkeringen till Långe Jan, finns de alltid fåglar att titta på.

Vid fyrplatsen hittar vi även Ottenby Naturum, med fokus på fåglar och fågelflyttning, men man har även information om de öländska böndernas 1000-åriga vård av markerna och vilken betydelse det har för den biologiska mångfalden... Det brukar vara mycket uppskattat av barnen, förutom att ta sig upp för de 197 trappstegen upp i fyren! Väl uppe i fyren har man en underbar utsikt över Ottenby! Det är väl värt ansträngningen!

På vägen mellan Ottenby Kungsgård (inrättad av Gustav Vasa) och Långe Jan passerar man ett av Ölands största gravfält med ca 275 gravar från järnåldern!

Blir man hungrig eller bara lite fikasugen kan man lätt åtgärda detta på Restaurang Fågel Blå. Har man med sig egen picknickkorg eller matsäck finns det gott om plats kring fyrplatsen. I den gamla fyrvaktarbostaden har blivit omgjord till en matsäcksstuga! Där finns även ett litet fyrmuseum!
Ottenby och Långe Jan har jag besökt otaliga gånger. Det blir nästan alltid en tur ner till södra udden i samband med sommarsemestern på Öland! Under många många år vågade jag mig inte upp i fyren. Jag tyckte höjder var otäckt. Det tycker jag väl fortfarande men nu pressar jag mig själv lite mer! Nu är ett besök uppe i fyren nästan ett måste, för utsikten därifrån är fantastisk. Självklart hittar jag ingen bild därifrån just nu, men jag letar vidare...

Är du nyfiken på när fyren är öppen för besökare, vilka fåglar som just nu har setts nere vid udden osv så är det här hemsidan för dig!

Hitta hit: Efter Ölandsbron följ skyltar Ottenby!

Inga kommentarer: