söndag 16 januari 2011

Greenwich

En av utflykterna vi hängde med på under vår Londontripp var till Greenwich, för vi tyckte att det kunde ju vara roligt att stå med fötterna på varsin sida av meridianlinjen. Det är ju rätt "häftigt" att stå på gränsen, eller kliva över den... Bara för att man liksom kan! Vi ville också hänga med på turen då Greenwich är ett världsarv. Att jag inte var påläst nog, och inte hade full koll på att det är det "maritima Greenwich" som är världsarvet och inte just "uppe" vid observatoriet och meridianlinjen är ju en helt annan historia!

Tyvärr hade vi inte så jättemycket tid i Greenwich på den halvdagsutflykt, så vi hann inte med så mycket mer än att besöka observatoriet, korsa meridianlinjen och leta upp någonstans att äta, men det lilla vi hann med så verkar Greenwich vara en ganska mysig och typisk engelsk stadsdel/by. Så planen är att nästa gång vi är i London ska försöka ta oss tillbaka till Greenwich och utforska det lite mer.

Det var inte heller vad jag hade förväntat mej. Jag trodde att själva "linjen" var i en liten park vid Themsens strand, och så var det inte så mycket mer än det, men ack så fel jag hade! Det här är även utflykt som jag både kan ha och missa... Jag hade önskat vi hade lite mer tid i Greenwich, då ganska mycket tid gick åt att bara gå från Themsens strand och upp genom parken till observatoriet och ner igen.

Men, samtidigt är det lite kul att ha stått där med fötterna på varsin sida av linjen... Utsikten härifrån går inte heller av för hackor, med utsikten över Docklands!

Inga kommentarer: