fredag 7 januari 2011

Kapelludden

Kapelludden på östra Öland, är idag en tyst och enslig plats. Här finns idag ruinen av S:ta Birgittas kapell, ett stenkors, en fyr, några fiskebodar och husruiner.
Kapellet sägs ha fått sitt namn efter vårt eget skyddshelgon, heliga Birgitta, då hennes stoft, enligt legenden ska ha förts i land här 1374 under transportern från Rom till Vadstena. Kapellet är dock uppfört redan på 1200-talet och fanns således redan på platsen.

Det drygt tre meter höga stenkorset är även det uppfört på 1200-talet, och det ska även ha hängt en offerbössa på korset.
Kapelludden sägs av vissa historiker under medeltiden ha varit en betydande handelsplats, vid namn Sikavarp. Då den sägs ha börjat konkurrera ut Kalmar valde man att ödelägga platsen på 1580-talet. Om detta är sant eller inte får vi aldrig veta. Då man har hittat rester och lämningar efter husgrunder och skansanläggningar vet man att det en gång har funnits en hamn här.

Nordöst om kapellruinen står kapelluddens fyr, 32 meter hög, uppförd 1871 efter ritningar av A T Gellerstedt.
Kapelludden har också mycket att ge ornitologerna. Udden är nämligen med sitt utskjutande läge ett av öns bästa observationsplatser för sträckande fåglar.

Jag minns faktiskt inte riktigt varför jag bestämde mej för att åka hit första gången. Men jag gissar att det hade med själva ruinen att göra. Nu har Kapelludden blivit ett litet smultronställe på Öland för mig. Det är lugnet som råder här som lockar mig...

Hitta hit: Efter Ölandsbron kör väg 136 mot Borgholm. I Rälla sväng mot Långlöt, i Långlöt sväng (vänster) mot Gärdslösa (tror jag det står på skylten). I Bredsättra är det skyltat mot Kapelludden. Du kan även köra upp och förbi Borgholm och i Köpingsvik svänga (höger) mot Egby och sedan Bredsättra...

Vill du veta mer: Kika in på Länsstyrelsens hemsida.

Öppet/tillgängligt: Kapelludden och dess ruin är tillgängligt året runt.

Inga kommentarer: