fredag 12 november 2010

Ringugnen i Tjörnarp

Ringugnen i Tjörnarp är ett litet "annorlunda" utflyktsmål... Det användes vid Gunnarps tegelbruk, som var i drift mellan 1898-1958. Man använde ugnen för att bränna teglet, och det var olyckligtvis en brand som satte stopp för tegelbruket. Här finns (fanns) 18 stycken brännkammare och tegelklädda valvgångar. Ringugnen restaurerades av Tjörnarps Sockengille 1993-94, då ugnen fick ett tak.



Första gången jag besökte Ringugnen, så var det ganska nära skymningsdags, vilket gjorde att jag tyckte det var lite småläskigt att gå in. Det finns inga lampor därinne, och jag hade ju ingen ficklampa eller dyligt med mej...

Jag trodde även att jag körde fel, trots att jag följde skyltarna, för den lilla vägen, gick ju mot ett helt vanligt bostadshus. Men, det visade sig vara rätt, och kanske inte så konstigt ändå, då tegelbruket från början var ett gårdsbruk! För den nyfikne finns det bra informationsskyltar på plats som berättar om ringugnens historia.

Öppet: Året om

Entré: Fri entré

Hitta hit: Från Höör, kör rv 23 mot Hässleholm. Skyltat från norra infarten till Tjörnarp.

Inga kommentarer: