söndag 28 november 2010

Kairo

Idag, för exakt tre år sedan besökte jag Kairo... Den här utflykten startar (startade i alla fall) tidigt som 17 - om man bor i Hurghada som jag gjorde - men vill man se pyramiderna så är det bara att pallra sig upp! Förutom pyramiderna och sfinxen besökte vi en parfymbutik, Egyptiska museet och Khan-el-Khalili-basaren. Jag var mest intresserad av pyramiderna jag!

Första stoppet framme i Kairo var just vid pyramiderna på Gizaplatån, som sedan 19179 finns med på UNESCOS:s världsarvslista. De tre pyramiderna är byggda för faraonerna Chefren, Cheops och Mykerinos. Anledningen till att man byggde pyramider var att faraon ville komma närmare solguden efter sin död, och det skulle då underlättas genom att begravas i en pyramid.

Efter att ha tittat på pyramiderna från en utsiktsplats, en bit ifrån så åkte vi nu ner mot pyramiderna, och den som ville fick naturligtvis gå in i en av dem. Nu minns jag förstås inte vilken av dem som det var... Detta kunde jag naturligtvis inte motstå, utan jag pungade lätt pengarna som krävdes. Och det var en upplevelse må jag säga. Att gå in i pyramiden det vill säga... Man fick gå halvt böjd där i gången som gick både upp och ner och smal och j*vlig var den med, men allt för att förvilla ev gravplundrare... Väl framme i gravkammaren så var det stort och rymligt. Med en kista (ej orginal säkerligen), lampor och en fläkt. Visst nu fattar ju även jag att graven är plundrad sedan många herrans år tillbaka, men det var liksom inga väggmålningar el. något sådant... Sedan ut igen, på samma sätt, halvböjd... När jag satte mej i bussen igen på väg mot sfinxen så tänkte jag; jaha, är det detta som folk är helt lyriska över... Jag kände mej mest "tom". Visst det är skithäftigt att halvkrypa i trånga gångar som är gjorda för en sisådär 4500 år sedan, men jag vet ändå inte... Men frågan kvarstår, hur byggde dem dessa jättebyggnadsverk?

Nästa anhalt var sfinxen och även där hann vi med en liten närmare titt på detta fabeldjur. Sfinxen står mitt framför Chefrens pyramid, och man tror även att sfinxen föreställer just Chefren, och det är väl klart att han vill vakta sin egen grav...

Efter att vi hade tittat klart på pyramiderna och sfinxen åkte vi över Nilen och in i centrala Kairo, för lite lunch, och efter det besökte vi en parfymbutik där vi fick veta hemligheterna bakom Chanel no 5 och allt vad de heter. Självklart fick vi möjlighet att shoppa till förmånliga priser. Sedan var det dags för Egyptiska museet, med hur MYCKET gamla föremål som helst! Det kanske mest spännande trots allt var skatterna från Tutanchamons grav i Konungarnas Dal. Och för att ha varit en rätt så obetydlig farao egentligen så hade han fått med sig en hel del skatter må jag säga. Naturligtvis var det fotoförbud där inne så jag har tyvärr inga bilder att visa inifrån mueseet!

Sista anhalten innan återfärden till Hurghada var vid Khan-el-Khalili-basaren som har anor sedan medeltiden! Här finns nog allt att köpa!

Som jag skrev innan här i inlägget så var jag ju inte så jätteimpad av pyramdierna, när jag väl stod där och tittade på dem. Men nu, tre år senare så räcker det att titta på mina foton så blir jag både nostalgisk och lyrisk när jag ser dem. Det tog med andra ord lite tid för mej bara att smälta det hela!!!

Inga kommentarer: