fredag 5 november 2010

Gräfsnäs slottsruin

Mitt första besök (och minne av) Gräfsnäs Slottsruin, alldeles intill sjön Anten i Västergötland, är i samband med att vi någon gång på låg- eller mellanstadiet, förmodligen lågstadiet, åkte ångtåget mellan Anten-Gräfsnäs. Då jag hade en historie-och kyrkointresserad lågstadiefröken så var väl ett stopp i slottsparken intill ruinen ett måste innan vi åkte tillbaka till Trollhättan. Sedan tänkte jag inte så mycket på den där ruinen under många år, utan det man mindes var ju självklart resan med ångtåget, och att jag fick följa med konduktören för att hämta och dela ut kritor och målarböcker till alla klasskompisar. Som var jätteavundsjuka för att de inte fick det hedervärda uppdraget!

Idag ser inte Gräfsnäs Slott ut att vara mycket för världen, men det har en ganska diger historia, vilket jag inte tänker tråka ut er med här. Är man mer intresserad, vilket jag naturligtvis är, så finns det andra mer matnyttiga sajter att besöka!

Slottet började i alla fall att byggas på 1500-talet, och när slottet var färdigbyggt ansågs det vara ett av Sveriges största slottsanläggningar. Sägnen säger att "Grev-Ebba" som var den som fullbordade slottsbygget, styrde hårt och tyrraniserade sitt folk. En av kvinnorna som jobbade vid bygget ska ha uttalat en förbannelse; att slottet ska brinna tre gånger, med 100 års mellanrum, och ingen trevnad skulle rymmas inom dess väggar. Och slottet har brunnit 1634, 1734 och 1834! Det vi ser idag av Gräfsnäs slott är efter den senaste restaureringen 1992-1995.


Sommartid är slottsruinen öppen för besök, och det finns även en liten utställning om slottets historia i ett av valven! Parken är perfekt för sin medhavda picknickkorg, och det finns även bänkar och bord alldeles i närheten av sjön Anten. Vill man inte ha med sig egen mat så finns det café och kiosk i parken! Här finns även en sandstrand som är välfylld varma sommardagar!

Vill du veta mer? Gräfsnäs egen hemsida med information om slottsruinen, parken och mycket mer!
Öppet? Slottsparken är tillgänglig året om. Slottsruinen är öppen under sommartid (mitten av maj-mitten av september).

Entré: Fri entré om jag inte missminner mej.

Hitta hit: Från Trollhättan, kör väg 42 (med riktning mot Borås), i Sollebrunn ta väg 190 mot Gräfsnäs!

Inga kommentarer: