söndag 18 oktober 2015

Kyrkrundan

Tidigare i veckan, i torsdags närmare bestämt, tog jag ut min "nationaldagsledighet". Ni vet den man får om nationaldagen infaller en lördag eller söndag och man är schemalagd på annandag pingst, som ju numer inte längre är en helgdag. Och den som spar hon har. Fast i mitt fall handlar det om att jag glömt av att ta ut den... Men nu så. Hur som helst. Jag var inte bara ledig i torsdags, nej nej, solen sken ju också. Och då kände jag att jag inte kunde sitta inne och uggla hela dagen. Och nu var det ju alldeles för längesedan jag var ute på en promenad längre än till affären eller busshållplatsen... Så jag letade fram den där gamla kartan "till fots i Jönköping och Huskvarna" och letade upp en runda som inte var alltför lång, eller utmanande. Jag fick upp ögonen för "Kyrkrundan, 4 km", som beskrivs så här på kartan:

En lättgången vandring på vägar med grus och asfalt, biltrafik förekommer. Börja på Smedstorpsgatan. Följ grusvägen österut om Egna Hems Bollklubbs fotbollsanläggning, passera förbi betesmarkerna vid Hakarps kyrkängar som har en rik blomsterflora.
Fortsätt förbi Hakarps säteri och kyrka som har anor från 1600-talet. Hakarps kyrka har helt unika takmålningar och fristående klockstapel från 1700-talet. I Hakarps kyrkby finns prästgården, den gamla skolbyggnaden och lärarbostaden bevarad. Följ sedan Fagerslättsvägen förbi den nya bostadsbebyggelsen på Fagerslätt tillbaka till Egna Hem.
Busslinje 32, hållplats Skolgatan."

Sagt och gjort. Efter att ha spanat in kartan kom jag fram till att jag inte skulle orka gå från Esplanaden, utan jag planerade att ta bussen till Skolgatan, men jag hade en svag känsla av att linje 32 inte längre finns. Och jag hade rätt. Busslinje 32 finns inte längre. Jag kom fram till att 33:an är "nya" 32:an, men då JLT:s hemsida laggade så kunde jag inte se exakt hur bussen går. Istället kollade jag på JLT-appen på mobilen och kom fram till att 33:an faktiskt stannar vid Skolgatan.

Jag tar då 101:an till Esplanaden och sedan byter jag buss till 33:an och åker mot Egna Hem och hoppar av vid Skolgatan, för att upptäcka att bussen sedan kör längs Smedstorpsgatan... Men, som sagt, det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Nu såg jag dock en skylt med texten "Utsikten" och hade faktiskt, tro det eller ej, hyfsat koll på vart jag var i förhållande till Utsiken, så jag tog beslutet att faktiskt ta en liten omväg dit!
Mot Utsikten
Mot Utsikten. Det går såklart uppför...
Utsikten, är som namnet, en plats där man har utsikt över Huskvarna och ut mot Vättern och bort mot Jönköping. Och här kan man stå länge och bara njuta, men jag hade ju en promenad att tänka på, så efter en liten stund började jag gå tillbaka till Smedstorpsgatan och började traska norrut. I uppförsbacke. Jag är inget fan av uppförsbackar. När jag sedan hittar grusvägen som ska ta mig till till Egna Hem BK:s fotbollsplaner så ser jag att bussen minsann gick ända dit... Men, men, ingen har väl dött av en liten extra promenad.

Utsikten över Huskvarna!
Smedstorpsgatan (dock fotad efter att jag gått hela gatan fram)
Grusvägen mot Runnåkra.
Och visst går det uppför!
Vid Runnåkra IP som fotbollsanläggningen heter tvekade jag en mycket kort stund vart jag skulle ta vägen men kom snabbt fram till att det ju bara är att följa grusvägen. Jag kom snabbt fram till Hakarps kyrkängar och strax därpå såg jag Hakarps kyrka där ute. Och det är något att se en kyrka torna upp sig ute i landskapet. Vid Hakarps säteri hittade jag snabbt vägen mot kyrkan, och efter att ha kikat lite på kyrkogården så upptäckte jag att det kom ut två personer från kyrkan. Så jag tog mod till mig och frågade personalen som jobbade på kyrkogården om det var möjligt att gå in i kyrkan. Och se det var det!

Runnåkra. Och visst blev jag sugen på att spela lite fotboll!

Hakarps kyrkängar
Hakarps kyrka.
Jag älskar sådana här vyer!
Hakarps Säteri
Hakarps kyrka

Så förstå min lycka när jag faktiskt kunde komma in i kyrkan som invigdes 1694, och jag fick nu möjlighet att spana in de fina takmålningarna lite bättre. Jag har varit inne i kyrkan vid två tillfällen tidigare, första gången när min kompis S gifte sig där och så förra året, exakt samma datum som nu, när jag var och lyssnade på Dick Harrison. Jag skriver mer om Hakarps kyrka i ett separat inlägg.

Hakarps kyrka
Takmålning i Hakarps kyrka
Hakarps kyrka, sett från vänstra läktaren!

Efter att ha tillbringat en bra stund inne i kyrkan så beslutade jag mig för att börja promenera tillbaka till Huskvarna och Egna Hem. Jag hittade Fagerslättsvägen, men jag tvekade lite vid ett tillfälle hur jag skulle, men jag gick på magkänslan och hoppades på det bästa. Det är inte alltid min inre kompass är så bra nämligen. Efter kanske fem minuters ytterligare promenad så var det ytterligare en plats jag var osäker på vilken väg jag skulle välja, men chansade, och det visade sig vara rätt väg. Tyvärr blev det inga foton tagna efter det att jag lämnade Hakarp och att jag kom tillbaka till Skolgatan. Tillbaka där jag hoppade av bussen några timmar tidigare såg jag på tidtabellen att det skulle dröja ca 30 min innan bussen kom. Och då jag var lite trött i fötter och knän så funderade jag ett par minuter på hur jag skulle göra. Skulle jag vänta på bussen? Eller skulle jag trots allt gå ner till Esplanaden? Jag valde att gå. Så jag tog Smedstorpsgatan söderut tills jag kom till Ådalsvägen, och så gick jag litegrann på den, tills jag kom till ett ställe där Pustaleden går så jag vek av där och gick genom skogen över en jätteotäck bro (turistbron?) och vidare ner till Husqvarna Fabriksmuseum innan jag var tillbaka till Esplanaden!

Är det någon som är förvånad att det återigen går lite uppför?
Utsikt över Huskvarna från Smedstorpsvägen
Det går nedför! :-)
Otäck bro. Ingen jag gärna går över igen...
Den här gillade jag bättre...
Gamla fabriksbyggnaden.
Idag Husqvarna Fabriksmuseum
Gamla Smedjan
Inget jättetryck i Huskvarnafallet idag...

Och det som var tänkt att bli en promenad på fyra kilometer och ta knappt en timme, tog alltså lite drygt tre timmar och blev en promenad på knappt nio kilometer. Men så blev det ju en liten avstickare till Utsikten, och jag hade inte räknat med att komma in i kyrkan. För de har ju en viss förmåga att vara stängda. Framför allt så här års.

Om jag kan rekommendera den här promenaden? Absolut. Och det var i princip helt omöjligt att gå fel, så länge man tittar lite på den där "Till fots i Jönköping och Huskvarna". Att jag tvekade berodde mest på att jag vet jag att inte har det allra bästa lokalsinnet... Och ja, det var faktiskt en lättvandrad slinga, och även om jag tyckte att det gick mycket uppför, så var det inga jättebranta backar. :-) Observera dock att det här är en omarkerad slinga.

Inga kommentarer: