onsdag 14 oktober 2015

Falks grav

Allt sedan jag hamnade i Småland 2011 har jag hört talas om Falks grav eller Falkens grav. Eller jag har hört talas om platsen tidigare och då i samband med att jag sökt på spökplatser i Sverige. Fråga mig inte varför jag har sökt på det, då jag i själva verket inte alls är förtjust i spökerier. Men, samtidigt så har ju det här med Falks grav pockat på min nyfikenhet med ojämna mellanrum. Och så hade jag ju ändå bil den där veckan, och när jag nu ändå var på väg till Jönköping från Hjo så tänkte jag att jag passar på att spana in den där platsen. Men det är inte helt lätt att hitta hit... Vägbeskrivning kommer längst ner i inlägget.


Men vad är då denna mytomspunna plats? Jo det är platsen där rånmördaren Jonas Johansson Falk är begravd. Jonas Johansson Falk föddes den 4 mars 1828 i Karshults soldattorp i Skaraborgs län och han blev då avrättad den 21 november 1855 på Svedmon i Hökensås. Varför blev han då avrättad? Jo han och hans styvfar Anders Frid tyckte det var en briljant idé att råna postdiligensen vid Tunarp i Sandhems socken den 22 augusti 1854. På denna postdiligens fanns postiljonen A M  Nilssén och drängen Sven Larsson. Nilssén avled av sina skador på lasarettet i Jönköping den 8 september 1854.

En av vägarna i Hökensås
De båda rånarna fångades i Stockholm och dömdes till döden vid ting i Slättäng. Styvfadern benådades till livstids fängelse. Falk däremot, blev avrättad på Svedmon i Hökensås. Hans grav, i den glesa tallskogen, alldeles i närheten av själva avrättningsplatsen består av ett enkelt järnkors med texten "FALK - 1855". Det som är intressant med platsen är att det "alltid" ligger färska blommor på platsen. Jag vågar dock inte säga om det gäller året runt eller "bara" sommartid. Jag har nämligen läst lite olika historier om detta. Men visst fanns det blommor vid graven när jag var där. Vem som lägger dit blommorna? Det är det ingen som vet...

Falks grav
Falks grav
Även om jag är glad att jag faktiskt tog mig dit, så inser jag hur otroligt korkad jag egentligen var att jag gjorde det på egen hand. Men, det är alltid lätt att vara efterklok... Och vad menar jag med att det var korkat att åka dit på egen hand? Jo, därför att det här området är ett stort område med ett "virrvarr" av små grusvägar, och det var ju faktiskt ingen som visste att jag fått för mig att åka hit. Det är inte skyltat förrän man är alldeles vid platsen, och det var en ganska olustig känsla vid platsen. Inte var det bättre av att det fanns en Volvo 740 eller nåt i den stilen med ett gäng mycket nyfikna unga män i som såklart ville veta varför en ensam tjej skulle ut i skogen och kolla på en grav. Jag tyckte det var så otäckt att jag faktiskt för ett kort ögonblick funderade på att bege mig av igen utan att ens gå ur bilen. Men, så körde Volvon iväg. Och jag var snabbt ute ur bilen, gick med raska steg till graven, kikade lite, och fotade innan jag återigen var på plats i bilen så kom det två andra nyfikna på Falks grav. Men de här personerna skrämde mig inte. Jag behöver väl inte säga att jag var ganska snabbt därifrån, för jag hade ingen lust att möta de där killarna i Volvon igen!


Hur hittar man hit då? Från 195:an, ca 1 km norr om Fagerhult, följ avtagsväg mot Sved och följ den vägen ca 3 km.

Inga kommentarer: