fredag 16 oktober 2015

Fagranäs slottsruin

När jag var på väg till Södra Vings kyrka (se föregående inlägg) så for jag ju förbi en skylt där det stod "Slottsruin" på. Jag minns som sagt inte hur långt bort den skulle vara från korsningen, men en tre kilometer kanske... Och jag kunde helt enkelt inte stå emot att åka och kolla på det hela. Grejen är dock den att jag inte läst något om att det ska finnas en slottsruin i det här området. Efter att jag kom hem från den här utflykten så har jag försökt hitta lite information om den här ruinen. Men har inte hittat mycket info alls. Vad jag däremot har fått till mig är att den här ruinen är nyligen (åter)upptäckt!

En skylt i min smak

Den här nyupptäckta fornlämningen ligger alldeles intill sjön Mogden, en liten bit ifrån Hökerum. Enligt källorna är detta den enda medeltida borganläggningen av det här slaget i hela Sverige. De är dock väl dokumenterade i Frankrike från 900-talet och från 1000-talet i England. Det finns även några enstaka i Danmark. Den här borgtypen kallas i England för "Motte and Bailey" och består av två delar. Själva "motten" är en försvarsanläggning (oftast) en träkonstruktion som är uppförd på en stengrund och som ligger på en konstgjord kulle. Nedanför kullen ligger det som då kallas för "Bailey" och är en boplats som fanns i den omedelbara närheten av "motten". Båda anläggningarna omges av ganska djupa vallgravar. Man vet inte när den här borgen uppfördes, men själva Fagranäs har funnits redan på 1100-talet. Förmodligen har den här "Motte and Bailey"-anläggningen uppförts någon gång mellan 1200- och 1400-talen.

Fagranäs slottsruin
Den som förväntar sig en slottsruin där flertalet väggar finns kvar och kanske någon takdel, göre sig icke besvär att åka hit. Nej, det man ser idag är bara upphöjningar i marken. Men, jag tycker även sådana här lämningar är intressanta, men man får själv skaffa sig en bild av hur det kan ha sett ut här!

Murrester

Det har gjorts ett par mindre utgrävningar av området och jag hoppas personligen att man fortsätter med dessa så att man kan få fram mer informationen om det här området. Alldeles i närheten av Fagranäs slottsruin finns det ytterligare en borglämning, men jag hade inga bra kläder och skor för att trampa omkring i högt gräs för att leta efter ruiner, så jag nöjde mig med just Fagranäs slottsruin den här gången!

Hitta hit: På vägen mellan Jönköping och Borås, strax efter Ulricehamn (från Jönköping sett), sväng av rv 40 vid skylt S Vings kyrka. Följ sedan skyltning Slottsruin.

Inga kommentarer: